בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

י"ט כסלו – רפואה חסידית

על פי החסידות אפשר לראות כי החולי אינו מאיים

  • עמית גרון
  • י"ט כסלו תשע"ז - 20:15 19/12/2016
גודל: א א א
עמית גרון
עמית גרון פיזיותרפיסט מומחה בשיטת מקנזי לבעיות אורטופדיות
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

בימים אלה חל היארצייט של נכד הבעש"ט רבי ברוך ממז'יבוז'. מסופר שכאשר בתו רייזיל חלתה, הרופא הצדיק ר' גארדיא נתן לו רפואות עבור בתו והמשרת הניח אותן על החלון. רבי ברוך התבונן ברפואות ואמר שאם היה ברצון השי"ת שיהיה רפואה לבתי, לא היתה צריכה לרפואות, אלא אם היה הקב"ה מראה נפלאותיו וגבורותיו לעיני כל, לא היה הבחירה בשום אדם... ולכן הלביש כל דבר בדרך הטבע ונתן כח בעשבים שירפאו את החולאים (בוצינא דנהורא). רבי ברוך מלמד אותנו שהרפואות נועדו כדי לכסות על יד ה' ולאפשר לבני האדם לטעות, ובכך לאפשר בחירה חופשית.

תורת החסידות, שאת חגה הגדול אנו חוגגים בימים אלה, מדגישה את היסוד שהצמצום אינו כפשוטו. כאשר הקב"ה ברא את העולם הוא צמצם את אורו רק לעיני הברואים, אך מצידו אין שום שינוי כמאמר "אני הוי' לא שניתי". כל טיפול רפואי הינו ביטוי לצמצום הזה, אך כאשר מתבוננים בכך שהצמצום אינו כפשוטו ממילא מבינים שאנו לא עומדים כנגד חולי מאיים אלא כנגד ה' בעצמו.

בי"ט כסלו כאשר שוחרר אדמוה"ז מהמאסר, ביקש שיובילו אותו לבית הגביר ר' מרדכי מליעמפלי, ובטעות הובל לבית סמוך של אחד מהמתנגדים שהובילו למאסרו. המתנגד חירף וגידף אותו מאוד וכשר' מרדכי חילץ אותו מבית המתנגד (באור לכ' כסלו) אמר לו אדמוה"ז שכל ימי שבתו בטאיינע סאווייעט לא היה קשה לו כמו המעט זמן שהיה בביתו של זה...

בהקבלה לענייני הרפואה, ניתן לומר שהגלות הקשה יותר אינה המחלה עצמה אלא הבטחון בתרופה, אפילו אם זוכרים שהתרופה עצמה היא גם מעשה ידי ה'. אדמו"ר הזקן שוחרר ממאסר בעת שקרא את הפסוק "פדה בשלום נפשי מקרב לי וגו", והרבי מליובאוויטש הסביר ש"קרב לי" היינו הקרובים אלי, אלה שחפצים בטובתי, ודווקא מהם "פדה בשלום נפשי".

מו"ר הרב גינזבורג לימד שכל חזון הגאולה של "וגר זאב עם כבש" וכו, שייך במיוחד לי"ט כסלו. הזאב הוא אחת החיות העיקריות המסמלות מחלה, ובמיוחד מחלות של מערכת החיסון. המחלות הקשות ביותר של המין האנושי כיום קשורות למערכת החיסון (כגון סרטן, סכרת, ניוון שרירים ועוד). מערכת החיסון, הקשורה לספירת ה'הוד', תוקפת את הגוף עצמו במקום לתקוף רק את אויבי הגוף, בסוד 'הודי נהפך עלי למשחית'. אם כן, נשאלת השאלה מדוע מערכת החיסון עובדת בעוצמה כה חזקה עד שהיא פוגעת בגוף עצמו?

כאשר אדם מרגיש מאוים באופן קבוע מהסביבה שלו והוא רואה את המציאות סביבו כאילו היא 'זאב' אחד גדול, מתוך הנחה שהצמצום כפשוטו והקב"ה רק משגיח עלינו אבל אינו נוכח באופן מלא, מערכת החיסון שצריכה להגן עליו נכנסת לפעולה מוגברת ומזיקה לגוף. בזמן שהאדם מתבונן בכך שהצמצום אינו כפשוטו, והמציאות היא כולה אלוקות ממש, אז כבר 'גר זאב עם כבש'.

לאחר השחרור אדמו"ר הזקן שאל את הבעש"ט והמגיד ממעזריטש שניגלו אליו אם להנמיך פרופיל וענו שאדרבה, להגביה פרופיל. הגאולה הפרטית והכללית, ובכללן גם רפואה אמתית, תלויה בהפצת מעיינות החסידות חוצה.

גוט יום טוב

תגובות (4) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד