בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מבט העולם שלי | ר' אברהם אריה טרוגמן

ר' אברהם טרוגמן מספר איך הפגיש בין שני רבותיו - הרב גינזבורג והרב קרליבך

  • כ"ט טבת תשע"ז - 09:43 27/01/2017
גודל: א א א
הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

שיעור כמעט פרטי

אשתי רחל התגוררה בצעירותה בסן פרנסיסקו, שם הכירה את ר' שלמה קרליבך בקומונת 'בית אהבה ותפלה'. כל מוקיריו הגיעו לחגוג שם שבתות וחגים, ושם החלה את תהליך התשובה שלה.

כאשר הגיעה לארץ הכירה את הרב יצחק גינזבורג, שהיה אז בתחילת נישואיו. היא התארחה בביתם בשבת, כאשר התגוררו ברחוב חרל"פ בירושלים, וזכתה להיות בשיעור כמעט פרטי על 'פרק שירה', שהרב נתן לה ולחיה לידר כדי לפתח ולעודד את צד הקדושה שבציורי הנוף שלהן. בעקבות השיעור התעוררה רחל לאייר חוברת צביעה לילדים על אגדות רבה בר בר חנה המופיעות ב-15 תורות הראשונות בליקוטי מוהר"ן, והרב נתן לה ברכה יפה מאוד על עבודתה.

הרב היה כמעט לא ידוע כלל באותה תקופה. היא שמעה שהייתה לו ספריה של כתבי קבלה מיוחדים. כשנולד בנם הבכור, היא זכתה בברית להחזיק אותו לפני ששמו אותו על הכיסא של אליהו הנביא. לאחר מכן הרב ואשתו עברו להתגורר בכפר חב"ד.

מציאת הזיווג ומציאת הרב

בחנוכה תשל"ד בהיותי בן 25, חמש שנים אחרי שרחל הגיעה ארצה, טסתי מארצות הברית לבקר בישראל. התעורר בי רצון להתקרב למקורות ולחזור בתשובה. בשדה התעופה בניו יורק פגשתי חסידי חב"ד, שדאגו לכך שהטסים לארץ ישראל ידליקו נרות חנוכה.

עשיתי במטוס שני דברים חשובים: החלטתי להשתמש בשמי העברי אברהם במקום שמי הלועזי, והנחתי כיפה על ראשי. המקום הראשון שהגעתי אליו היה כפר חב"ד, שם לא הכרתי אף אחד.

אחרי שבוע נכנסתי ללמוד ב'ישיבת התפוצות' בעיר העתיקה בירושלים. כעבור חודש בט"ו בשבט הכרתי את רחל. מיד היה ברור לנו שנתחתן. היא אמרה לי:

"אתה חייב ללכת לשיעור של הרב יצחק גינזבורג!".

אף אחד לא הכיר אז את הרב, בטח לא מי שהיה בתחילת הדרך כמוני. הרב החל לתת שיעור שבועי של שעתיים במרכז 'שפע' של הרב עדין שטיינזלץ במגרש הרוסים בירושלים. היו שם רק חמישה תלמידים: משה שלאס, דב לדרברג, אריאל אלורו המנגן, משה שור ואני.

אחרי חמש דקות ידעתי: זה הרב שלי! היה לי ברור שזה מה שחיפשתי, ממש כמו בני זוג שמוצאים חן אחד בעיני השני ויודעים שהם שייכים זה לזה.

אותיות האל"ף בי"ת

התחלתי להגיע לשיעור מדי שבוע ורשמתי את דברי הרב שלא הוקלטו באותם ימים. לאחר חודשיים התחתנתי עם רחל, התגוררנו בירושלים במשך שנה ולאחר מכן עברנו למבוא מודיעים, ישובו של ר' שלמה קרליבך.

גם כאשר התגוררנו במבוא מודיעים נמשך הקשר עם הרב והפך לאישי כמעט. הבאתי את הרב בחנוכה תשל"ז לתת שיעור אצלנו וזה נמשך כמה פעמים במשך ארבעה חודשים.

אחר כך הרב החל להעביר בירושלים שיעור שבועי במשך שנה על אותיות האל"ף בי"ת באנגלית. אהבתי את השיעור באופן מיוחד ורשמתי את תמצית דבריו. לאחר מכן עבר הרב ל'מרכז הישראלי' בירושלים ואני בעקבותיו.

באותה תקופה הוציא הרב כמה חוברות וספר אחד בשם 'סוד ה' ליראיו'.

אמרתי לו: "ברצוני לכתוב עבור הרב ספר באנגלית על אותיות האל"ף בי"ת". הרב הסכים לכך ומשה שלאס, מנהל 'גל עיני', החל לגייס את הכסף הדרוש.

הגעתי לבית הרב פעם או פעמיים בשבוע למשך כמה שעות, וכך כתבתי את כל הספר. הצורה הבסיסית של הספר היתה, שבכל אות יופיעו הרבדים 'עולמות', 'נשמות' ו'אלוקות' - הצורה, השם והמספר של האות. לפני כל פגישה הכנתי רעיונות. כאשר חזרתי מבית הרב, אשתי לקחה את כתב היד והקלידה אותו בתוכנת איינשטיין (מתכנות עיבוד התמלילים הראשונות). הכתיבה ארכה שנה ובסופה עברנו לדנבר קולורדו בארה"ב לשליחות חינוכית בתנועת נוער של האיגוד האורתודוכסי. החומר לספר היה מוכן פחות או יותר, ומשה וישנפסקי עשה פיניש מצוין. לאחר שהספר יצא לאור בהוצאת גל עיני בשנת תש"ן הוצאנו את הספר לאור בהוצאה ניו יורקית בשם 'ג'יסון ארנסון', שהוציאה גם את ספרי הרב שטיינזלץ.

אחר כך עבדתי עם הרב על הספר באנגלית 'לעורר את הניצוץ הפנימי - 5 כללים של מנהיגות שיכולים לשנות את עולם'. לא מספיק אנשים מכירים את הספר הנפלא הזה, שמבוסס על הקלטות שיעורים, שהפכתי אותן לספר וכמובן שהרב עבר על הכל. אוריאלה אופט, שגרה בעיר העתיקה סיימה אותו והיתה שותפה לעריכת ספרים נוספים של הרב.

פרט ל'אותיות לשון הקודש' ו'לעורר את הניצוץ הפנימי', ערכתי לרב את הספר 'שערי אהבה ורצון', שנכתב באנגלית לפני שיצא לאור בעברית, אבל עדיין לא יצא לאור בעצמו.

שני המאורות

במשך כל השנים הייתי תלמיד של הרב גינזבורג וגם של ר' שלמה קרליבך. אני תלמיד של הרב, ומאידך חברו, וכך בדיוק היה הקשר שלי עם ר' שלמה - תלמיד-חבר, עם יראה ואהבה.

כשהייתי עם הרב יצחק דברתי הרבה על ר' שלמה, וכשהייתי אצל ר' שלמה סיפרתי לו על הרב יצחק. הרגשתי שיש איזה מחסום ביניהם ולא ידעתי מהו.

פעם שאלתי את ר' שלמה: "אני מרגיש שיש משהו שמפריד בינך לבין הרב גינזבורג".

"אין לי אישית כלום נגדו", אמר ר' שלמה, "אבל שמעתי שהוא לא אוהב אותי".

"חס ושלום!", קראתי, "אני מספר עליך כל הזמן לרב יצחק, והוא מאוד מתעניין בך".

"כן?!", שמח ר' שלמה.

"אולי תרשה לי לארגן התוועדות עם שניכם".

"בהחלט", ענה ר' שלמה.

שאלתי את הרב יצחק וגם הוא שמח להתוועד יחדיו.

ההתוועדות נערכה במבוא מודיעים באלול תשמ"ה. הרב יצחק הגיע ונתן שיעור של שעה. לאחר מכן ר' שלמה הגיע כשהוא מאחר כדרכו. היה מפגש חם ועמוק ביניהם. ר' שלמה אמר דבר תורה והרב התייחס לדבריו והשיחה ביניהם קלחה, וכמובן שר' שלמה ניגן כמה ניגונים. היו בסך הכל כחמישים מאנשי הישוב והכל התנהל באנגלית.

אמרתי בהתוועדות לפני שניהם:

"מספרים סיפור על כך, שהבעל שם טוב רצה להגיע לארץ ישראל כדי לפגוש את 'אור החיים' הקדוש. הוא אמר שאם המאור הקטן והמאור הגדול יפגשו, הם יביאו את המשיח. הבעש"ט לא פירש מי המאור הקטן ומי הגדול. בשבילי זו היתה המשמעות של הערב הזה - פגישה בין שני המאורות, ואיני יכול לומר מי הגדול ומי הקטן. עבורי הם שווים. בכל אופן ברור לי שמשהו חשוב מאוד קורה עכשיו בין כל העולמות כאשר שניכם נפגשים".

זה היה אחד הלילות המיוחדים בימי חיי. זכיתי למתוח גשר בין עולמות.

יש סיפור נוסף על אותה התוועדות. בנסיעה למבוא מודיעים הרב אמר שהוא רוצה לחבר ניגון. כך נולד הניגון 'נחמו נחמו עמי', שהיה ברוח ר' שלמה, והיה סימן עבור הרב שפגישתם רצויה בשמיים. שנים רבות לאחר מכן שלמה כץ שר את זה בדיסק שהוציא הרב בשנת תשע"ד. דבר מעניין הוא, שבסיום השיר בדיסק יש 15 שניות של שקט ואחר כך יש הקלטה מהזמן שהרב שר זאת לראשונה.

מפגשים בין המח ללב

ארגנתי אחר כך עוד שתי התוועדויות כאלה. כאשר נערכה הכנסת ספר תורה בישיבת 'עוד יוסף חי', שהרב יצחק עמד בראשה. הרב שאל אותי אם אוכל להזמין את ר' שלמה לאירוע.

"בשמחה", אמרתי ור' שלמה הסכים. היה קשר מאוד חם ביניהם. ר' שלמה ניגן ושר ושימח את אלפי החוגגים, שרקדו בשמחה גדולה. הייתי מאושר מכך שהרב יצחק ראה את ר' שלמה במלוא כוחו. יש תמונה מאוד מפורסמת ששניהם חוגגים ביחד ב'עוד יוסף חי'.

זה היה המפגש הרביעי והאחרון ביניהם. ר' שלמה נפטר בתחילת תשנ"ה.

ר' שלמה הוא המשפיע של הלב שלי, והרב יצחק הוא המשפיע של המח שלי, אבל כמובן שיש התכללות ביניהם. כעת מתגלות יותר ויותר מתורותיו של ר' שלמה שיוצאות כעת בספרים, ומאידך לרב יצחק יש לב גדול מאוד, וכידוע הוא כתב ניגונים במשך כל השנים.

ר' שלמה אמר פעם: "כולם אומרים שאיינשטיין היה גאון. הייתי רוצה לראות אותו יושב מול דף גמרא עם רש"י ותוספות לראות עד כמה הוא גאון...".

כמה שנים אחרי פטירת ר' שלמה חגגנו 25 שנה למבוא מודיעים. הזמנתי את הרב והרבה אנשים מבחוץ. היה קהל נכבד. הרב ברך מאוד את אנשי הישוב ואיחל לישוב הצלחה. הוא נתן הרבה ברכות על סמך שר' שלמה הקים את הישוב. כל הערב הוא דיבר על המילה כה (25 בגימטריה) - והזכיר את ברכת כהנים, עקידת יצחק, משה רבנו שהסתכל כה וכה, ופסוק 'שמע ישראל' המכיל 25 אותיות. הוא שמח מאוד להיות אצלנו. הרבה אנשים לא הבינו בימי חייו של ר' שלמה מה הוא עשה בעולם, וכיום אחרי פטירתו רבים הבינו מה הוא בעצם חולל.

כשהיינו בדנבר במשך שבע שנים, עד תשנ"ה, ר' שלמה בא לבר מצוה של בני ולבת מצוה של בתי. כל שנה הבאתי אותו למסיבה אחרת כדי להופיע. פעם אחרת הבאתי את הרב יצחק והיה מאוד מוצלח. אחר כך עשיתי התוועדות איתו בבית חב"ד בדנבר. שרתי את ה'קרקל ניגון' שר' שלמה חיבר כמה שנים לפני שנפטר. אז הרב לא הכיר כל כך את שיריו, ולדעתי זה השאיר אצלו רושם.

פעם היתה מחלוקת לשם שמיים של חב"ד על ר' שלמה, אבל היום זה אחרת. מזה חמש שנים שאני עובד על הקשר עם חב"ד ומרבית הרצאותיי ניתנות באירועים של חב"ד ברחבי העולם. היום יש דור חדש של שליחים ברחבי העולם ורבים מהם רוצים את רוחו של ר' שלמה בחב"ד.

ספרים ספוגים בקבלה וחסידות

בהמשך דרכי זכיתי לכתוב אחד עשר ספרים משלי, שכולם ספוגים בלימודו של הרב, ובכולם קיבלתי את ברכתו והסכמתו. ספרי הראשון יצא לאור בתשס"ג ונקרא 'זרעים וניצוצות', והוא עוסק במחזוריות של השנה, החיים, הנפש, המספר 7, גלות וגאולה, כל מה ששייך למחזוריות.

ספרי השני נקרא 'הכח המיסטי של המוזיקה'. השאלות שעומדות במרכזו הן: "מדוע אצל כל בני האדם, המוזיקה נוגעת בנשמה במקום כל כך עמוק? איך כל אדם, ללא הבדל דת גזע או מין, כל כך אוהב מוזיקה? מהו הכח המיסטי של המוזיקה?".

יש הרבה ממדע הפיזיקה בתשובה לשאלות הללו. לפי הקבלה עצם הבריאה זה מוזיקה, מה שמתבסס על 'תיאוריית המיתרים' הפיזיקלית.

יש כמה צירופים של המילה בראשית שמרמזים לכך - שירת אב או שירת א-ב וגם שיר תאב. אנו יודעים שהעולם נברא בעשרה מאמרות ואומרים "ברוך שאמר והיה העולם", אבל הראיתי בספרי שעיקר הכוונה היא לשירה. הבריאה היא שירתו של הקדוש ברוך הוא. זה בסיס הספר, שתפס את דמיון האנשים והצליח יותר מכל ספריי. עד כה יצאו חמש מהדורות ממנו.

אחר כך הוצאתי את הספר 'המשמעות המיסטית של החלומות'. החלק הראשון עוסק בקטעים על החלומות ממסכת 'ברכות', והחלק השני עוסק בחלום יעקב עם הסולם. הראיתי איך כל המוטיבים בחלק הראשון מופיעים גם בחלום יעקב. בניתי בהסכמת הרב שיטה איך להבין חלומות לפי חמש מדרגות הנפש, איך החלום מתייחס לנפש-רוח-נשמה-חיה-יחידה. ממש שיטה איך לתרגם את החלומות האישיים לכל רובדי הנפש, הלב והשכל.

הספר הבא נקרא 'הטבע המיסטי של האור', ספר שלם על אור. הנקודה המרכזית היא שהתורה, ובפרט הקבלה, אומרות על האור בדיוק מה שהמדע העכשווי אומר על האור, והכל כמובן בהשראת הרב. בספר זה במיוחד כל דבר מתקשר למדע המודרני. לקחתי מכל רבדי התורה פסוקים ומובאות על אור - תנ"ך, גמרא, מדרש וקבלה - וקישרתי אותם למדע המודרני.

לאחר מכן יצא הספר 'לשוב שנית' העוסק בגלגול נשמות. מותו של אדם קרוב העלה אצלי כל מיני שאלות. התחלתי להתעניין בגלגול נשמות ועשיתי ממש שנה של לימודים בנושא, במיוחד עיון ב'שער הגלגולים' של האריז"ל. אחר כך נפגשתי עם הרב ואמרתי שאני רוצה לכתוב ספר על גלגולים, למרות שאני יודע שזה כלל לא פשוט. יש דברים שהאריז"ל אומר שלא קל לשכל לקבל. שאלתי אם אוכל לכתוב ספר כזה לאנשים פשוטים, דתיים ולא דתיים, באופן שלא יבהלו מהנושא, והרב נתן לי ברכה על כך והחל לייעץ לי. בספר זה, יותר מכל ספר אחר הייתי בהתייעצות עם הרב, איך להציג פרט כזה או אחר. לבסוף יצא ספר מאוד מעניין, שרובו מבוסס על ה'זוהר' וכתבי האר"י עם הרבה ציטוטים של הרב. העניין הכי קשה היה עניין גלגול נשמות אצל נשים. האר"י כתב במקום אחד שאצל נשים אין גלגול נשמות, ולעומת זאת כתב במקומות אחרים על גלגולים של נשים. סמכתי על הרב בנושא הזה שאמר לי: "באותו מקום האר"י לא הובן נכון, אלא נשים מתגלגלות כמו גברים ללא הבדל". אגב, נשים מתגלגלות בנשים בדרך כלל, אבל יש מקרים יוצאים מהכלל שאשה מתגלגלת באיש ולהפך.

פרדס התענוגים

הספר הבא הוא החשוב מכולם - פירוש על כל התורה - 'פרדס התענוגים'. כל הספר מבוסס על שיטת הפרד"ס - פשט, רמז, דרוש וסוד. בכל פסוק יש שילוב של ארבעת הרבדים, ואני מראה זאת. מובאים בספר מפרשי פשט, רמז, דרוש וסוד - קבלה וחסידות, ובעיקר הרב. ובכל אופן, הספר הוא מבט העולם שלי.

אחר כך הוצאתי את הספר 'סודות המגן דוד'. הרב אוהב את סמל המגן דוד ודיבר על כך פעמים רבות. זה מיוחד אצלו כי לא רואים את זה הרבה בחסידות. סמל המגן דוד עניין אותי כל הזמן ונכנסתי לתוך סודו. החלק הראשון עוסק בהיסטוריה של המגן דוד. אנשים לא יודעים כמעט כלום על הנושא הזה. החלק השני עוסק במשמעות צורת המגן דוד. רוב אלה שכתבו על ההיסטוריה של המגן דוד חושבים בטעות שאין לסמל מקור ביהדות, ושמדובר בסמל שהומצא לפני מאתיים שנה בלבד. הראיתי בספר שאמנם המגן דוד לא היה סמל ידוע, אבל יש הרבה רמזים והופעות של המגן דוד בהיסטוריה היהודית. יש אריכות ותמונות רבות. אני מוכיח שהמגן דוד החל להתפשט בקהילות היהודיות לפני כ-800 שנה, והיו הופעות שלו עוד הרבה לפני כן. טענתי בספר שזה מקביל לפרסום ספר הזוהר שהיה באותה תקופה. אמנם הזוהר לא מדבר בגלוי על המגן דוד, אבל כל רעיון הספירות והמסר של הזוהר מבוסס על המספר 3, המשולש, שהוא בסיס הסמל.

אין הוכחה ברורה מאין בדיוק בא הסמל. ידוע שזה מופיע בדתות המזרח לפני אלפי שנים, אבל יש רמזים ביהדות העתיקה להופעת 'מגן דוד' וגם ל'מגן אברהם' ו'מגן שלמה'.

בסוף הספר היה חלק חשוב של צורת ה'תיקון חוה' שהמציא הרב - שילוב 'מגן אברהם', 'מגן דוד' ו'מגן שלמה'. מופיעה שם תמונה של התכשיטים הללו, שתלמידי הרב עיצבו.

אחר כך הוצאתי את הספר בעברית '70 פנים - השראה והתבוננות ברוח הקבלה בשירים, ציורים ופרצופי מחשבה'. יש הרבה תמונות, פרצופים ושירים, ספר מאוד שונה מהאחרים. זה מבוסס הרבה על מה שלמדתי מהרב איך להגיע לעומק ולמשמעות של מילים ואותיות. הרב אהב את הספר המיוחד והיצירתי הזה.

אחר כך יצא הספר 'להיות אדון הזמן', לשלוט על הזמן, ובו ציטוטים רבים מהרב. המסר הוא שרוב בני העולם הם עבדים לזמן, אבל יש שיטה להיות שליט על הזמן. כתבתי דברים פרקטיים איך לשלוט על הזמן. הנקודה העיקרית היא שאי אפשר לשלוט על הזמן אם לא מבינים מהו זמן. אני מסביר זאת גם לפי הפיזיקה היום, ופרק כמעט שלם מוקדש לדברים של הרב על הזמן בפיזיקה לאור פנימיות התורה. כתבתי ששליטה על הזמן תלויה במפה העולמית שלנו. אפשר למצוא פטנטים לשלוט על הזמן, אבל זה לא יחזיק מעמד אם אין את התפיסה הנכונה של החיים ומטרת החיים של האדם בכלל ושלי בפרט, ואיך אוכל להוציא את הפוטנציאל שלי מהכוח אל הפועל. בלי זה הזמן רץ. צריך שהזמן יעבוד בשבילי ולא להפך.

אחר כך הוצאתי את ספר השירים שלי באנגלית - 'השתקפויות בשקיעה', לקט של חמישים שנות כתיבת שירים, פואטיקה לשמה.

ספרי החדש עוסק בנבואה ורוח הקודש, ספר בסיסי על נבואה ורוח הקודש מבחינה היסטורית ומהותית, המבוסס על חז"ל, רמב"ם, רמח"ל, חסידות וקבלה.

בעזרת השם, ברצוני להוציא לאור את ספריי גם בעברית.

להוציא את עצמי לפועל

אני אוהב לצטט את ר' שלמה בכל ספר שאני מוציא. הוצאתי חמישה דיסקים של ניגונים שהלחנתי עם הזמרים הידועים של ר' שלמה - שלמה כץ, חיים דוד, רז הרטמן, האחים סלומון ונוספים. שמותיהם: 'מרכבה', 'מודה אני', 'מעולם ועד עולם', 'סימפוניית הנשמה', 'מודה אני' ו'מיתרי הנשמה'. הכל היה כמובן בהשפעת ר' שלמה, אם כי ברור שיש לי את סגנוני.

בכל פעם שאני מוציא דיסק, אני יושב עם הרב ושומע עמו ביחד את כולו, והוא מחווה את דעתו.

מעבר ללימוד תורת הרב, למדתי ממנו איך להוציא את הפוטנציאל האישי שלי לפועל. זה הלימוד החשוב ביותר. קיבלתי מהרב המון השראה איך לפעול בעולם. במשך כל השנים אני מעביר גם שיעורים, כל פעם באופן אחר. בעבר לימדתי הרבה באוניברסיטאות בארץ - 'העברית', 'בר אילן', 'חיפה', 'בן גוריון', ו'תל אביב'. העברתי מאות שיעורים, והיום הקצב פחת. הקירוב שיש בזה מאוד שימח את הרב. כיום אני מלמד ב'בית הספר לתורת הנפש' בראשות הרב. יש לי ארגון קירוב בשם 'אור חדש', שעבר כמה גלגולים ויש אתר באנגלית בשם הזה. בעבר עשינו שבתונים בירושלים, צפת, מצפה רמון, וכיום בביתנו במבוא מודיעים. בתחילה השתתפו בעיקר לא דתיים, וכיום יש יותר תלמידי ישיבות, תלמידות סמינר, ונשים שומרות מצוות.

אלפי סטודנטים חוו את השבת הראשונה שלהם בחיים אצלנו. ממש פלא שכל המוסדות האקדמאיים הללו, שרובם לא דתיים, הסכימו לכך. הם כמובן חוששים מאוד מכפיה דתית, אבל חשו בבירור שאנחנו ממש לא בדרך הזאת.

כיום אני עובד בעיקר על האתר 'אור חדש' (www.thetrugmans.com), ממשיך ללמד בכיתות ברחבי ישראל, מקיים שבתות אירוח בביתנו, ממשיך לכתוב ספרים, ופעם או פעמיים בשנה נוסע לסמינרים ברחבי העולם.

לרב גינזבורג יש יכולת ליצור קשרים מיוחדים כמו שהיה עם ר' שלמה. כך למשל, לפני שלוש שנים הרב עשה התוועדויות משותפות עם הרב שלום ארוש מברסלב, בי"ט בכסלו וגם בשמחת בית השואבה. תמיד הרב ציטט מרבי נחמן, אבל עצם ההתוועדות המשותפת היא צעד נוסף וחשוב בכיוון החיבורים בין זרמי היהדות.

ההשראה שלו על הרבה אנשים כמוני, שמקרבים ומוציאים ספרים ודיסקים, היא אדירה.

הקישור של התורה למדע ולאמנות הוא הנפלא ביותר. 'בית הספר לתורת הנפש' הוא דוגמה מצוינת לחיבור כזה. אנחנו מקווים שזה יקרה בתחומים נוספים - מתמטיקה, פיזיקה, מוזיקה ועוד, ונזכה לראות בעינינו את האקדמיה התורנית, כפי שכתוב ב'זוהר' כי בתקופת ששת אלפים לבריאת העולם ה'מים התחתונים' ו'המים העליונים' יפגשו, כלומר החכמה התחתונה של המדע תיפגש עם החכמה העליונה של התורה.

לאחרונה ישבתי עם הרב בביתו ושתינו 'לחיים' לרגל 40 שנה שאני תלמידו, לפי מאמר חז"ל שרק אחרי ארבעים שנה זוכה התלמיד לעמוד על דעת רבו.

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד