צדק היסטורי ומסקנות אקטואליות
י"א אב התשע"ו   15.08.2016 20:47

צדק היסטורי ומסקנות אקטואליות

"המשיח בא כבר כל כך הרבה פעמים אבל כל פעם מגרשים אותו" • "להאמין לכתבים של יוסף בן מתתיהו זה כמו להאמין לגדעון לוי שכותב על תושבי יצהר" • שיחה עם ד"ר בן ארי על המחקר שפרסם בנושא המרד בירושלים

הדימוי השלילי של לוחמי 'המרד הגדול' לא ממש מצא חן בעיני ד"ר מיכאל בן ארי והוא החליט לעשות מעשה. במחקר שהוא קיים בשנים האחרונות הוא העלה תמונה הפוכה לגמרי של קבוצות הלוחמים שנחשבות בעיני רבים כקיצוניות והרסניות, ובמידה לא מבוטלת על הכתפיים שלהם העמיסו חלק מהסיבות לחורבן.

"יש פה קודם כל עניין של צדק היסטורי", אומר בן ארי בשיחה עם הקול היהודי אותה קיימנו לקראת פרסום חוברת שבה הוא מסכם את מסקנותיו בנושא. "העיוות ההיסטורי הלך והתקבע בגלל שתי סיבות: הראשונה זו למידת הסיפור של רבן יוחנן בן זכאי רק מהבבלי ולא מ'אבות דרבי נתן', אבל החמור ביותר זה האמון המלא שהיסטוריונים נותנים לבוגד הנאלח יוסף בן ממתיהו שעזב את המערכה באמצע, שיתף פעולה עם הרומאים בהחרבת המקדש והפקיר את הלוחמים. הוא לא היה הבוגד היחיד, אבל הוא היה הבוגד הכי משמעותי שתרם הכי הרבה למלחמה נגד היהודים. אם עושים שימוש במושג 'מלחמות אחים' זה צריך להיות כלפיו, כלפי בר קמצא ודומים".

ה"מוקש" המשמעותי ביותר איתו מתמודד בן ארי במחקרו הוא הרושם שעולה מחז"ל לפיו רבן יוחנן בן זכאי שניסה להציל את "יבנה וחכמיה" בפגישתו עם אספסיאנוס הוביל גישה ראויה, וטוב עשה שלא הלך 'ראש בראש' עם הרומאים. 

             

"אני מזכיר שהביטוי 'בריוני' מופיע רק בגרסה אחת מתוך חמשת המקומות שמופיע הסיפור על רבן יוחנן בן זכאי, יש שם ניסיון של חכמים להבין את המהלך של ריב"ז, מהלך שהוא בעייתי וקשה מאוד לקבל אותו, ואף על פי כן המסקנה היא ביקורת כלפיו", טוען בן ארי.

 | שאלה היסטורית חיה ובועטת

כשמדברים עם בן ארי על המחקר ההיסטורי שלו אי אפשר שלא להיווכח שמדובר בנושאים בוערים בעיניו, לא רק כהעמדת הנתונים על דיוקם, אלא בעיקר ביחס למסקנות העולות מהאתוס שנרכש בציבור והשלכותיו על סוגיות אקטואליות. "מדובר במהלך שיש כאלה שרואים בו הוראה לדורות. אנשים אומרים 'בואו נלך בדרכו של ריב"ז', הוה אומר - אם יש סכנה לארץ ישראל בא נוותר על חלק, אם יש סכנה על הכל נוותר על הכל. המרד הוא לא אופציה. הניתוח של המציאות הוא כביכול הקובע, בלי הסתכלות של הליכה בדרכו של כלב בן יפונה שקורא 'עלה נעלה וירשנו אותה כי יכול נוכל לה'. ההליכה בדרכו של ריב"ז הפכה להיות מודל בצמתים רבים בעם ישראל. אני מנסה לבחון האמנם חכמים הלכו בדרכו של ריב"ז, ואני חושב שאני מביא ראיות פשוטות שלא כך. המהלך של ריב"ז הוא מהלך שלא צלח, הוא לא הציל את היהדות".

"הרבה אנשים כועסים על המסקנות שלי אבל הם יצטרכו להוכיח למה פרץ מרד בר כוכבא. הרקע הרציונלי של מרד בר כוכבא הוא שנמנו וגמרו החכמים שבשעת השמד אפילו על ערקתא דמסנאה (=שרוך הנעל) צריך למסור את הנפש. המשמעות של הדבר הזה היא בדיוק הפוכה מדרכו של ריב"ז. אם אני הולך בדרכו של ריב"ז אז למה לא לוותר על שרוך הנעל או על ברית המילה? למה ללכת כמו רבי חנינא בן תרדיון שמקהיל קהילות ברבים, בקוממיות?".

"אני רוצה לעשות צדק היסטורי אבל גם ללמוד מכאן לעתיד".

 | מגורשי ספרד יוכיחו 

לטענת בן ארי, גם בתורה שבעל פה ניתן לראות שהמסה המרכזית של פריחת התורה היא דוקא מצד חכמי אושא, לאחר מרד בר כוכבא, ולא חכמי יבנה בראשותו של ריב"ז.

    

"כל מקום שבו הלכו בדרכו של ריב"ז העולם היהודי נחרב, זו עובדה שאי אפשר למחוק אותה", אומר בן ארי. "אני מדמיין לעצמי שכשיצאו מגורשי ספרד ולא הסכימו לקבל עליהם את הנצרות אפילו לא כלפי חוץ, אז הרבה אנשים חשובים אמרו להם שהם מסכנים את הילדים שלהם והם מסכנים את היהדות. 'מה יצא לכם מזה שאתם מתעקשים, בואו קבלו את הנצרות כלפי חוץ ואחר כך כשתעבור הצרה תחזרו ליהדות'. העובדה ההיסטורית אומרת שממגורשי ספרד יצאה פריחה גדולה של תורה ושל עולם הקבלה ואילו מאלה שנכנעו לצערנו הרב אולי נשאר להם כמה מנהגים אבל רובם המכריע נפל את תהום הנשיה".

 | "כמו להאמין לכתבות של גדעון לוי על תושבי יצהר"

חלק מהביקורת כלפי המורדים בירושלים היא בנושא מלחמת האחים ולאו דווקא בנושא המרדנות מול הפשרנות. 

"בחז"ל אין שום מקור שמדבר על מלחמות אחים בירושלים, יש מלשינים כמו 'שוברים שתיקה', יש 'קמצא ובר קמצא' - דהיינו החברה האריסטוקרטית הגבוהה שמוכנה לאבד את כבוד ישראל בשביל הכבוד העצמי. מי שמפמפם רעל כלפי המורדים הוא לא אחר מאשר הבוגד יוספוס, אני ממליץ לאף אחד לא להאמין לו כמו שלא מאמינים לגדעון לוי כשכותב על תושבי יצהר".

לדברי בן ארי, המורדים הובילו בשנת 69' לספירה הנוצרית מאבק נחוש ומתוחכם ברומאים, מתוך היגיון של ניצול שעת כושר, שכן בתקופה זו היו מלחמות קשות בתוך האימפריה הרומית. 

"אם מישהו יראה לי משהו מפורש בחז"ל בעד המהלך של ריב"ז אני חוזר בי מהכל, אבל אין כזה מקור".

"לא שתפו פעולה מספיק עם המרד. אם היו משתפים פעולה היו מנצחים. לא שתפו פעולה עם הרעיון המשיחי, שמו רגליים למי שפעל לגאולת ישראל. אני אומר שהמשיח הגיע כל כך הרבה פעמים אבל לא קיבלו אותו. רבי עקיבא לימד אותנו את זה, שהיה נושא כליו של בר כוזיבא המלך. אני אומר בחוברת שאין משיחי שקר - יש דור של שקר, המשיח בא אבל מגרשים אותו".

תגיות: חורבן בית המקדש, מיכאל בן ארי

עוד בנושא

הוספת תגובה

שלח

21 תגובות
21 היסטריוןפייר
כ"ה אב התשע"ו
מר בן ארי יכל לקבל דוקטורט בהיסטוריה רק בישראל בעזרת שופטים קרובים לענינו.לחקור את העבר רק לפי ראות פוליטית והתפלפלות בגמרא ובספורי חכמים ועל חכמים דומה להינדוהיסט אשר ינסה להוכיח לנו ,בדרך זו, שגאנש ,אל פיל, אכן קיים .מדוע ישו לא המשיח כש...אנשים שונים ומשונים וממקומות שונים כתבו עליו שהוא משיח ובנו של אלוהים?הרי מיליארד וחצי אנשים מאמינים בזה .ישו היה בשר ודם וחי בתקופה משיחית מסוכנת מאוד .להזכיר הבית נחרב רק 70 שנה אחריו.למרות מה שיהודים ונוצרים אומרים ,מירב הסיכוים שהיה פרושי בתפיסת עולמו, קיצוני יהודי ,איש הגליל שממנו יצאו בין הקשים במתנגדי רומי .זה כל מה שאפשר לאמר עליו ואם דת נולדה על שמו הרי קרמה עור וגידים בדרך מקרה ובמיוחד מהתייונותו של שאול התרסי ,פאולוס הקדוש בפי הנוצרים.אני מזכיר זאת כדי לנסות להראות שאפשר ''להקים אימפריות שקר'' רק על פי כתובים ואמונה בדרך כלשהי.גדעון לוי ,איני מבין את נשמתו,כותב על ישראל לא רחוק מעתוני ערב על ישראל אך למרות הכל האם כשהוא כותב משהו שהתרחש הוא שקרן?האם משום שיוספוס פלביוס פנה לצד הרומאי הכל אצלו שקר וכזב?כשהוא מזכיר משהו אשר מוכח באופן ארכיאולוגי ,גם אז הוא משקר?כן ,פעמים היהודים ניסו לעשות כל שעל דעתם ופעמים הוגלו מארצם.אין ממלכה קטנה ,אפילו חזקה ,יכו
20 הנה המייל: drmichaelbenari@gmail.com ל"תבהצלחה
כ"ב אב התשע"ו
19 מה המייל שלו?אחד שהצביע לבן ארי
כ"א אב התשע"ו
מה המייל שלו?
18 כולם מוזמנים לשלוח מייל לבן ארי ולקבל חינם את החוברתקראתי את כול המאמר. חובה
כ"א אב התשע"ו
ולקרוא שם הכול. הכול כתוב בפירוט עם מקורות וביבליוגרפיה. חבל מאוד שיש פה אנשים שתוהים לעצמם לגבי בן ארי אם הוא מכיר בדברי הגמרא- ברור שכן. בן ארי מוכיח מתוך הגמרא כיצד ההכפשות של יוסיפון הבוגד סותרים את דברי הגמרא ואת רוח אנשי וחכמי ירושלים בדור החורבן. מומלץ מאוד לקרוא- סותר הרבה שקרים של יוסיפון שגדלנו עליהם לצערנו.
17 חזק ואמץ בן ארי. נצח ישראל לא ישקר. ל"תהר הבית לידיינו.
י"ז אב התשע"ו
16 הסגידה לדת הציוניתסיהאלום
ט"ו אב התשע"ו
מעבירה את בן ארי וחבריו על דעתם.
15 צדק היסטוריאחד שהצביע לבן ארי
ט"ו אב התשע"ו
בקשר לתוכן הענינים: אשמח לשמוע איפה מופיע בדברי חז"ל דעה שהבריונים צדקו, וריב"ז טעה בכך שהלך להפגש עם אספסינוס.
הצדק ההיסטורי צריך לעשות עם בן כוזיבה שלפי הרמב"ם "ממלכי ישראל הכשרים". כמובן רבי עקיבא לא טעה חלילה בכך שהאמין שהוא המשיח, וזה הסיבה שהוא תמך בו, בשונה ממנהיגי הבריונים שלא היו כמובן ראויים להיות משיח והראיה שלא צייתו לדברי חכמי ישראל שבדורם.
14 למה להתלהםאחד שהצביע לבן ארי
ט"ו אב התשע"ו
ההתלהמות היא נגד הדברים החמורים שהתפרסמו באתר. אם בחוברת הדברים מוצגים בצורה שונה ממה שהתפרסם כאן אז זה משהו אחר. בתנאי שבסיס המשותף לכל הדעות היא אמונה מוחלטת בכל אות בגמרא ובפירוש רש"י ובקדושתם הנשגבה של חכמי ישראל כולל ריב"ז הקדוש.
13 למה להתלהם ולא לקרוא עד הסוף?קראתי את כול החוברת שהוא כתב
י"ג אב התשע"ו
יש מציאות של מחלוקת בן צדיקים וזה ידוע לכולם. בן ארי מוכיח היסטורית שהבחירה של ריב"ז הקדוש לא השיגה את המטרה המבוקשת ועיקר(!!) דבריו הוא לגביי ההשלכות שהיו לזה במהלך ההיסטוריה ובמיוחד היום. אנשים לוקחים את הסיטואציה הספציפית הזאת כדי להצדיק כול פשרה והתרפסות שלהם- למרות שהם בוודאי לא מתקרבים למעלתו של רבי יוחנן בן זכאי בשביל לפסוק כך. ועל זה עיקר המחאה! נגד הפשרנות, ההתרפסות והניוון שמנופפים בסיפור הזה בתור הצדקה לעיוותיהם.
12 כל הכבוד, הוא צודק, חזל מבקרים את ריבז. זו האמת ל"תאחד שיצביע לבן ארי בגלל המאמר
י"ג אב התשע"ו
11 השאלה האמיתיתאחד שהצביע לבן ארי
י"ב אב התשע"ו
הנושא האמיתי שעליו צריך לדון הוא האם אנחנו מאמינים באמונה שלמה שכל מה שתלמיד ותיר עתיד לחדש ניתן למשה בסינית כולל מסכת גיטין ופירוש רש"י, או חלילה מתייחסים לדברי חכמינו בזלזול.ואני שוב מתפעל על מערכת האתר שנותנת במה לדעות שרוח כפירה בדברי חכמי ישראל נושבת מהם. ןלמר בן ארי הייתי מזכיר שעוצמה יהודית מתחילה באמונה שלמה בתורה כולה ובמיוחד בדברי חכמי ישראל.
10 גיטין נו': ר"ע ואח"כ רב יוסף על ריב"ז של "יבנה -מאיר
י"ב אב התשע"ו
וחכמיה": "משיב חכמים אחור ודעתם יסכל". ר"ע ראה שהכתתיות של ריב"ז הביאה לשינאת חינם בין תלמידיו. רב יוסף ראה שר' יוחנן ניסה לחדש את "יבנה וחכמיה" ע"י תיקון תלמוד ירושלמי, ראה את התוצאות לכן שלל את הכתתיות.
9 המגיבים נגד בן ארי מתעלמים מהמקורות - כך אמרו חז"ל-משה
י"ב אב התשע"ו
מי שעושה את התורה קרדום לחפור בו נוטל חייו מהעולם
כשריב"ז ביקש את "יבנה וחכמיה" והפקיר את עם ישראל, אמרו חז"ל שנאבד לו השכל!
היום הסיסמא "יבנה וחכמיה" היא החפצא החרדית השחורה או הסרוגה.
8 חמור מאד ! לצערי הקול היהודי נכשל בפרסום משהו מאד לא יהודיאבישלום לוי
י"ב אב התשע"ו
ועוד עם כותרת גדולה.
א. מי אתה חצוף שתכתוב ביקורת על רבן יוחנן בן זכאי שכל התורה שיש לנו היום עברה דרכו.
ב. מי אתה שתחליט לאיזה גרסה להאמין ? ומלבד זאת ברור שהגרסאות שלנו בגמרא יותר מדויקות מהגרסאות שיש לנו ב'אבות דר' נתן'?
מי אתה שתחליט לא להאמין ליוסף בן מתתיהו בשעה שרש"י הקדוש ועוד גדולי ישראל האמינו לו ?
ד. המסקנה של הגמרא היא לא ביקורת על ריב"ז, אדרבה ! הגמרא מסיימת בנימוק השיקולים שלו ואפילו הדעה שאומרת שהוא לא פעל נכון לא אומרת שהיה צריך להלחם אלא שהוא היה צריך לבקש מהרומאים להפסיק את המצור אלא שה' הסיר חכמתו.
ה. לא כתוב בשום מקום שמרד בן כוסיבה היה מנימוקים של יהרג ובל יעבור. אדרבה בגמרא וברמב"ם כתוב שהוא מת בעוונות וצריך גם לזכור שבעקבות 2 המרידות האלו עם ישראל עבר שואה לפני שקופצים למסקנות.
ו. יש מספיק מלחמות גבורה במקורותינו שאפשר להוכיח מהם שצריך גבורה ועמידה איתנה ולא צריך לזלזל בחז"ל ובראשונים בגלל שמשהו לא מסתדר לאיזה מחקר בתפיסת עולם העקומה שלא והוא חייב להוכיח שהגמרא שקרה והבריונים לא שרפו את המחסנים וגרמו לרעב גדול ועשרות אלפי הרוגים.
7 המשךאחד שהצביע לבן ארי
י"ב אב התשע"ו
כנראה שבן ארי גם לא שם לב לעובדה שכלב בן יפונה ויהושע היו מוכנים לכבוש את הארץ כשהיה על כך ציווי ממשה רבינות אבל הם לא היו מאלה שהלכו להלחם אחרי שהשם הטיל עונש על עם ישראל ומשה רבינו ציווה את עם ישראל "לא תעלו".
6 באמת פלא על יהודי כמו מיכאל בן ארי והאתר הקול היהודייהודה דוד
י"ב אב התשע"ו
להביא באופן כזה ביקורת על ריב"ז?!? כמעט כמו אחרון הרפורמים, ועוד בבבשורה של מחקר! וצדק היסטורי! ממתי נגררנו אחרי הציבור המיזרחיסטי באופן הכי קשה? איפה ההכנעה? שפלות?
5 עוד בנושאאחד שהצביע לבן ארי
י"ב אב התשע"ו
האם לדעת בן ארי גם ירמיהו הנביא לא עשה נכון כשהתריע נגד מלחמה בבלים ? ואולי אותם יהודי ספרד שהתנצרו פשוט חשבו שאין משיחי שר ואולי היהודים וחכמים טעו שלא האמינו באותו האיש יש"ו.
3 דברים חזקים!יוסף שלום רבין
י"ב אב התשע"ו
דברים מאד חזקים...אבל למעשה גם המנהיג אשם על החטאים של דורו...והמשיח האמיתי יצליח לעורר את הדור שלו!
2 מחאה חריפהאחד שהצביע לבן ארי
י"ב אב התשע"ו
פלא גדול על האתר שלכם שמפיץ דברי זלזול נוראיים על גדול חכמי ישראל! אגב בן ארי בעצמו מביר את ההבדל בין מרד בר כוכבא, שנעשה לדעתם של חכמי ישראל, בגלל גזירת שמד שהיתה לפניו למלחמתם של הבריונים שהיתה מלחמה שלא היתה שום גזרת שמד לפניה, ןהיתה מנוגדת לדעת סנהדרין. אני כבר לא מדבר על כך שיהודי מאמין שגם מסכת גיטין נתנה למשה בסיני. לצערינו אנו שוב נוכחים שגם אנשים כמו בן ארי, עדיין לא השתחררו מדעות חילוניות ציוניות, שזרים לרוח ישראל סבא. אני מצפה שמערכת האתר, שאמור לייצג דרך יהודית אמיתית ללא עירבוב של דעות זרות תוריד מיידית את הכתבה הנ"לתת ותפרסם התנצלות וגם כתבה של אחד הרבנים שיסביר בהרחבה את דעת התורה בנושא.
1 כאשר מדברים על מלאך בדרגת רבי יוחנן, צריך דרך ארץשגיא
י"ב אב התשע"ו
ההתייחסות המחוצפת של מיכאל מוגזמת! אם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם ואם הם כבני אדם אנו כחמורים.

תוכן פרסומי

הרשמה לאתר

הירשמו במהירות ובקלות לקול היהודי
ותיהנו ממגוון שירותים מיוחדים באתר.
* * * מין * בדקו זמינות
בין 3 ל-20 תווים
*
תישלח אליך הודעה המאשרת כתובת זו
* סיסמא
בין 6 ל-20 תווים

אני מסכים לתקנון האתר

אני מעוניין לקבל מידע על חידושים ואירועים מיוחדים

*

שדות חובה

הרשם

התחברות לאתר

סיסמא שכחת סיסמא? התחבר

איפוס סיסמה

כדי לקבל סיסמה חדשה, אנא הכנס דוא"ל איתו נרשמת לאתר:

שלח