בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"אנחנו שייכים לכולם"

הרב חיים בן שושן מספר על הרב אליהו זצ"ל • יום ההילולא - כ"ה בסיוון

  • כ"ה סיון תשע"ו - 08:09 01/07/2016
גודל: א א א
נערך משיחה של הרב חים בן שושן
הרב היה יחיד בדורו בשלימות המיוחדת שגילם. במפגש עם הרב היתה תחושה של מעמד מרומם שמביא אותך בצורה הכי פשוטה לקיים את דברי רבי עקיבא 'את ה' אלוקיך תירא - לרבות תלמידי חכמים'. אורה הייתה נסוכה על פניו של הרב, תמיד היה בגדלות המוחין, תמיד היו פניו אל העם.
קשה להגדיר זאת במילים. אבל המפגש עם הרב היה מטהר, היה מרומם, היה מכניס אותך למקומות האלה. היינו נכנסים לרב מסופקים ונמוכים ויוצאים שמחים ומאירים. הרב מתיר את הספיקות, הרב מייעץ עצות, הרב מברך ברכות ובסיעתא דשמיא הן היו מתקיימות.

חדות הלכתית שאין לה אח ורע - כל שאלה בכל נושא הלכתי בכל מקצועות התורה היתה תשובה חדה ברורה ועוצמתית שמאירה את הדרך הגדלות התורנית בתורה הייתה מלווה וספוגה יראת שמים ודביקות עליונה.

היה מחובר לכל גדולי ישראל בדור הקודם: רבני העדה החרדית, הרב אפשטיין, כל גדולי ירושלים, הרב עזרא עטייה, הרב צדקה הזקן, הרב עובדיה הדייה, החזון איש, הבבא סאלי, הרבי מליובאביטש. כל גדולי ישראל אהבו אותו והכירו בגדולתו והיה ממש איש סודם, רבים אף ביקשו שיתעסק בטהרתם לאחר פטירתם.

בשיעור הראשון של הלווין הרב אמר דבר תורה על הפסוק 'קול צופייך נשאו קול יחדיו ירננו' והביא פירושים של הגמ' והתוס' והזוהר הקדוש, הבן איש חי, הבעל שם טוב והגאון מווילנא, כל אחד מה שביאר על הפסוק, ואמר "זה אנחנו, אנחנו שייכים לכולם ולא שייכים לאף אחד". הרב נגע בלבבות הרב אליהו בצעירותוכולם.

בתור לחדר של הרב היה אפשר לראות יהודים מכל הגוונים, עמך ישראל פשוטים לצד אנשים מכובדים, חיילים חרדים, חסידים, כיפות סרוגות, צעירים ומבוגרים, הרב נגע בלבבות כולם.

גברא דאימתא דמאריה עליה, גברא דשכינתא שריא עליה, גברא דמריה סייעיה, גברא דקודשא בריך הוא בעיה ביקריה, גברא דמיסתפינא מיניה.

כבר אמרה הגמרא: 'אספרם למעשיהם של צדיקים מחול ירבון'. אבל פטור בלא כלום אי אפשר.

| חשש "שהייה" בנפילת הפגז

בימי מלחמת השחרור הרב למד עם "הצדיק והחסיד קדישא ופרישא שכל התורה מונחת בידו ובכיסו" (הרב הקפיד להזכירו בתארים הללו), אל בית הכנסת הגיע יהודי עם יונים וביקש מחכם צדקא לשחוט אותן. תוך כדי השחיטה בחצר בית הכנסת, נשמעה שריקה ופיצוץ של פגז שיתפוצץ בסמוך. חכם צדקא הזקן נאנח ואמר שהשחיטה נפסלה, כי מין הסתם מחמת הבהלה מהפיצוץ נגרמה שהייה שפוסלת את השחיטה. אמר לו הרב אליהו, ידעתי שתחשוש לבעיה הזו והקפדתי להסתכל וראיתי שלא הייתה הפסקה בשחיטה (נשאל את עצמינו מה כל אחד מאיתנו היה חושב כנשמע פיצוץ של פגז הרב חושב מה תהיה מה הבעיה ההלכתית ודואג למנוע אותה, כי הם חיינו - תורה הלכה).

הרב צדקה השיב כי הוא חושש בכל זאת וביקש להביא יונה אחרת. שאל אותו הרב אליהו "מאיפה אביא יונה עכשיו?", אך הרב צדקה השיב שילך לחפש. מיד כשיצא הרב לרחוב בא לקראתו יהודי מוכר יונים שאמר לו "כמה שתשלם תביא". זה סיפור מדהים שמלמד על הדבקות בתורה בהלכה מצד אחד, ועל הסייעתא דשמיא מן הצד השני.

| הקב"ה שמח מהתפילין הירוקות

באחד מביקוריו ברוסיה הבחין הרב ביהודי שמניח תפילין ירוקות. שאל אותו הרב מניין לו התפילין והתברר שמדובר ביהודי שכשנודעה לו יהדותו הגיע לבית הכנסת להתפלל וכשראה שכולם מניחים תפילין החליט להכין לעצמו תפילין משלו, חומר הגלם היה מאסבסט בצבע ירוק. הוא חרט עליהן את האותיות והנה יש לו תפילין.

שאל אותו הרב אם יש בפנים פרשיות, השיב לו היהודי שאכן הוא צילם את הפרשיות מהמזוזה בבית חבירו. כששמע הרב את הסיפור אמר ליהודי כי ישמח לקבל את התפילין האלו ויביא לו תפילין אחרות במקומן.

שאל אותו היהודי - האם התפילין האלו לא כשרות? ענה לו הרב - לא היתה לקב"ה שמחה מכל התפילין שבעולם כמו מהתפילין שלך, כיוון שכך אשמח לקבל את התפילין האלו ואתן לך אחרות במקומן. כך דאג הרב שהיהודי גם יניח תפילין כשרות וגם לא יפגע, אלא אדרבה - יצא בשמחה גדולה.

יום אחד הגיע אל הרב יהודי שלפני חתונתו אירעה תקלה הלכתית שאוסרת חלק מהאוכל, אלא שאביו התעקש שהאוכל כשר. השיב הרב ליהודי: "אל תדאג, יהיה בסדר". למחרת בבוקר שמע החתן את אביו מספר שמישהו שכח להכניס את האוכל הבעייתי למקרר והוא התקלקל והסריח, כך גם כולם אכלו כשר וגם נשארו באהבה ושמחה.

זה כוח שהיה לו להתרת עגונות ולתיקים כבדים בבית הדין. הרב אלישיב זצ"ל גם ביקש תמיד שישימו אותו בבית הדין עם הרב אליהו. זו חכמת שלמה וסייעתא דישמיא שחסרה לנו מאוד מאוד.

| "וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ תְּהִי נָא יָדְךָ בִּי וּבְבֵית אָבִי"

הרב מאוד חיבב את השיר 'תניא אמר רבי ישמעאל...' והיה מבקש רבות גם הבימי חוליו את השיר הזה בו רבי ישמעאל, מעשרה הרוגי מלכות, היה מתפלל "שיכבשו רחמיך את כעסך ותתנהג עם בניך במידת החסד ובמידת הרחמים". גם אצל הרב זו הייתה מגמת חייו שיתקיים "תתנהג עם בניך במידת החסד במידת הרחמים". אין לנו ידיעה והשגה בדברים האלה, אבל כן נשמע ביטוי של הרב שהוא לקח על עצמו דברים לכפר על הדור כמאמר דוד המלך "ואלה הצאן מה עשו? תהי ידך בי ובבית אבי". הרב נשא את עם ישראל על לוח ליבו. היה שותף למתחם ולכאבם, מצפה לטובתם וגאולתם ומכתת רגליו ומקדיש עיתותיו ללמדם דעת ויראת ה'. הבבא סאלי היה מקפיד ללוות את הרב אליהו בכל פעם שיצא ממנו גם בזקנותו ביקש שיימו אותו על כסא כדי ללוות את הרב כך. גם הרבי מליובאוויטש שאחרי הפגישות הארוכות ביניהם יצא לרחובה של עיר וליווה את הרב כמלא עיניו. גם אנחנו נלווה את הרב מרדכי אליהו כשנלך בדרכיו ואורחותיו, נקיים מצוות לכתחילה ובהידור, נשמור על לימוד תורה מתוך טהרה ויראת ה', תהיה לנו אכפתיות וערבות יהודית, נאמין, נצפה ונזכה לגאולה שלימה במהרה בימינו אמן.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד