בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"אי אפשר למנות שופט לעליון שאינו מ"המשפחה"

את הדברים אמר נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק

  • כלב אליהו
  • ו' כסלו תשע"ז - 16:43 06/12/2016
גודל: א א א

בנאום שנשא נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, קרא שלא להכניס לבית המשפט העליון שופטים שאינם מ"המשפחה". דבריו התייחסו לכוונת שרת המשפטים איילת שקד לבטל את אפשרות הווטו המוקנית לשופטים בוועדה למינוי שופטים

בשבוע שעבר, במסגרת הכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בזיכרון יעקב, תקף אהרן ברק את כוונתה של שרת המשפטים איילת שקד לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים, כך שאפשרות הווטו של השופטים בוועדה תבוטל. חשוב לציין כי שרת המשפטים שקד נכחה עת נאם אהרן ברק.

וכך אמר השופט בדימוס ברק בדבריו:"צריך להבין שבית המשפט העליון הוא משפחה אחת, גם אם יש דעות שונות. טובתה של המדינה היא שיהיה בית משפט קוהרנטי, שהיחסים בו יהיו כמו במשפחה, עם כל חילוקי הדעות. אי אפשר להכניס למערכת הזו מישהו שאיננו חלק מהמשפחה".

בהמשך דבריו הוא פנה אל שרת המשפטים ואמר: "אם היית עושה לי את האיום הזה, הייתי מתפטר והייתי אומר לכל שופטי בית המשפט העליון להתפטר. אם יהיו איומים, כולנו יוצאים לגמלאות, ואציע את זה לכל חבריי".

התבטאויותיו של השופט ברק, עולים על פי הנראה, עם התבטאויותיהם של שופטים אחרים בבית המשפט העליון. כך למשל, נשיאת בית המשפט העליון בהווה, מרים נאור, אמרה רק לפני שבועות ספורים, כי הצעת החוק המדוברת היא "אקדח טעון" המונח על שולחנה, כמו גם אמרתו המפורסמת של המשנה לבית המשפט העליון, מישאל חשין: כל מי שירים יד על ביתי, אגדע את ידו.

מסקירת היסטוריית הפעילות של אהרן ברק, למען ביצור בית המשפט העליון כביתו ניתן להבין, שתפיסת עולמו של ברק גורסת, כי כל עוד יישאר איזון ביחס שבין שופטים שמרניים לשופטים מתקדמים, באופן כזה שישנו רוב מוחץ לשופטים המתקדמים, הרי ששלטונו של בית המשפט העליון בישראל יישמר.

כן ניתן לראות את התנגדותו הנחרצת של ברק למינויה של הפרופ' רות גביזון לכהונת שיפוט בבית המשפט, בסיוע הטיעון "יש לה אג'נדה", או את עמידתו על הרגליים האחוריות בעת כהונת הפרופ' דניאל פרידמן כשר משפטים, ורצונו לערוך רפורמות. לא בחינם כנראה, כינה את ברק המשפטן האמריקני הבכיר ריצ'רד פוזנר, "רודן נאור": יכולתו של ברק לנצל חלל משפטי וחוקתי כדי לקבע את מעמדו של בית המשפט העליון כשליט על, היא שימוש בנאורות עבור רודנות.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד