בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

אישום: הציתו כלי רכב בתגובה לפיגוע

שני קטינים מואשמים בהצתת כלי רכב בכפר יפיע בתגובה לפיגוע רצחני בתל אביב. קטין שלישי מואשם באי מניעת פשע. עורכי דינם: "ההודאות הוצאו תחת לחץ פסול ואיומים"

  • יח"צ
  • י"ג תמוז תשע"ו - 14:31 19/07/2016
גודל: א א א
זירת הפיגוע במתחם שרונה בו נרצחו 4 יהודים (משטרת ישראל)
זירת הפיגוע במתחם שרונה בו נרצחו 4 יהודים (משטרת ישראל)

שני קטינים בני 15 מואשמים בהצתת כלי רכב של ערבים בכפר יפיע ממניע גזעני, וזאת בתגובה לפיגוע הרצחני במתחם השרונה בתל אביב בו נרצחו ארבעה יהודים ונפצעו שישה עשר. קטין שלישי מואשם באי מניעת פשע. עבירות הביטחון בהן נחשדו השלושה בכדי לאפשר את מניעת המפגש שלהם עם עורך דין, לא מופיעות בכתב האישום.

על פי כתב האישום שהוגש היום (ג') בבית המשפט המחוזי בנצרת, שני הקטינים החליטו לנקום על גל הפיגועים שמבצעים ערבים בשנה האחרונה, ולצורך כך הצטיידו בתרסיס צבע ובקבוק בנזין. לאחר ששמעו על הפיגוע במתחם השרונה בתל אביב החליטו לבצע הצתת כלי רכב בכפר יפיע.

למחרת, בשעת לילה מאוחרת יצאו השניים ממגדל העמק כשהם לבושים בקפוצ'ונים ועל ידיהם כפפות, וברשותם תיק עם ספריי הצבע ובקבוק בנזין. השניים הבחינו תחילה במשאיות עליהן היה כיתוב של חברת שטראוס ומכיון שחששו שמדובר במשאיות בבעלות יהודים המשיכו לתוך הכפר, הגיעו לחניון רכבים בכפר יפיע וטיפסו על גדר המקיפה אותו.

אחד הנאשמים ריסס על שלוש משאיות חונות את הכתובות: "נקמת נרצחי תל אביב", "נקמה" ו"תג מחיר", ולאחר מכן הציתו רכב שחנה במקום. כתוצאה מהשריפה עלה באש רכב נוסף וניזוק חלקית. לאחר מכן חזרו השניים למגדל העמק.

שני הקטינים מואשמים גם בשיבוש הליכי חקירה מאחר וזרקו לפח זבל את התיק, תרסיס הצבע ובקבוק הבנזין הריק.

קטין שלישי מואשם באי מניעת פשע, מאחר ועל פי כתב האישום ביקש ממנו אחד הנאשמים כי ישאר ער ויתצפת על השביל המוביל לכפר יפיע, ובמידה ולא יחזרו בתוך שעתיים יודיע על העדרם.

הפרקליטות מבקשת לעצור את שני החשודים בהצתה עד תום ההליכים, ואילו הקטין המואשם באי מניעת פשע שוחרר כבר בשבוע שעבר למעצר בית.

את השלושה מייצגים עורכי הדין עדי קידר וליאור בר זוהר מטעם ארגון חוננו אשר דיווחו כי הקטינים הודו במעשה רק בעקבות חקירות אגרסיביות, איומים ומניעת שינה, וכי על בית המשפט יהיה לבחון את קבילות ההודעה.

עו"ד ליאור בר זוהר אמר בתגובה: "הקטינים הוחזקו בתנאים לא אנושיים ונחקרו במשך רוב שעות היממה. מלכתחילה העבירות החמורות, שהן החברות בארגון טרור, לא מופיעות בכתב האישום. העבירות נוספו בהתחלה בשביל למנוע מהנאשמים את המפגש עם עורך דין, מה שבאמת נעשה. יש חשש גדול שהנאשמים הודו בדברים שהם כלל לא עשו לאחר שההודאות חולצו מהם בחקירת שב"כ אינטנסיבית, תוך פגיעה בזכויות שלהם ומבלי שנפגשו עם עורך דין".

אחד הקטינים תיאר בפני עורכי הדין כי "חוקר תפס לי את הראש והרים אותו כלפי מעלה", כאשר הופעלה כלפיו גם אלימות מילולית שכללה קללות קשות והטחת אמירות שהוא "מחבל" והוא "הולך לראות מה זו חקירת שב"כ אמיתית".

בנוסף נמנעה שינה מהנער בלילות הראשונים של המעצר עד שהודה במיוחס לו, והחקירה בה מסר הודאה נמשכה עד השעות הקטנות של הלילה בניגוד לחוק הנוער.

הקטין השני תיאר גם הוא התנהלות דומה שכללה דיבור גס ובוטה כלפיו וכלפי בני משפחתו מפי החוקרים. החוקרים שיקרו לנער והודיעו לו כי סגרו את הישיבה בה הוא לומד בגלל שנעצר ואם לא יודה הישיבה לא תחזור לתפקד.

בנוסף תיאר הקטין כ י החוקרים "מתחו את ראשו לאחור", וכי אחד החוקרים ירק עליו. בנוסף החוקרים צרחו באוזניו בזמן החקירה.

הנער, שנחקר שעות ארוכות מדי יום עד שהודה, אף תיאר כי החוקרים התנו מתן אפשרות לתפילה ותנאים בסיסיים בהודאה במעשה, ואמרו לו כי אם לא ישתף פעולה בחקירה לא יקבל אוכל ואפשרות לאכול ולהתפלל.

בעקבות הדברים שלח עו"ד עדי קידר מארגון חוננו מכתב תלונה חריף ליחידה לפשיעה לאומנית בימ"ר ש"י המנהלת את החקירה ובה דרש כי הקטינים יבדקו בידי רופא ופסיכיאטר שכן אחד הנערים אף סובל כתוצאה מהחקירות הקשות מנדודי שינה.

אירוע חמור נוסף מתואר בתלונה נפרדת. לאחר שכבר הותר המפגש עם עורכי הדין, ביקש אחד הקטינים למסור בחקירתו את תלונותיו על יחס משפיל, אלימות ומניעת שינה אשר גרמו לו להודות. על פי התלונה שהגיש עו"ד קידר, לאחר שמסר את הדברים, הודיע לו חוקר מימ"ר ש"י שחקר אותו כי במידה והוא רוצה שדבריו ירשמו, הרי שהוא יחזיר אותו לחקירה במתקן השב"כ בידי חוקרי השב"כ. הקטין, שחשש לחזור שוב למתקן השב"כ, ביקש מהחוקר שימחק את הדברים ולא יתעד את תלונותיו, וכך אכן נעשה.

"לתדהמתי, לדבריו של מרשי החוקר אכן מחק את הדברים", כתב עו"ד קידר, "אולם אני סמוך ובטוח כי החוקר לא נקט בדרך זו שכן החובה לתעד את כל ההתרחשויות בחדרי חקירות ברורה מאליה ויש לתעד ולתאר כל התרחשות באשר היא".

הכתבה באדיבות יח"צ

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד