בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

בג"ץ דורש הבהרה: מדוע יהודים מופלים בהר הבית

בג"צ דורש הבהרות ממשטרת ישראל, זאת במענה לעתירת ארגוני המקדש, כנגד אפליית יהודים על הר-הבית

  • כלב אליהו
  • ח' טבת תשע"ז - 11:06 06/01/2017
גודל: א א א
יהודים בהר הבית (ליבה)
יהודים בהר הבית (ליבה)

בית המשפט העליון הורה בסוף השבוע לשר לביטחון פנים ולמפקד מחוז ירושלים במשטרה, להשיב תוך 60 יום לעתירת ארגוני 'שוחרי המקדש' כנגד אפליית יהודים על הר הבית. העתירה המדוברת, הוגשה באמצעות עמותת 'שוחרי הר הבית והמקדש' ועניינה, הפסקת אפליית יהודים 'בעלי חזות דתית' בהר הבית, והפסקת השפלתם.

בעתירה שהוגשה, מתארת עו"ד איריס אדרי את האפליות הרבות ואת ההפלה המתחילה כבר מעת הבידוק בכניסה להר. אפליית היהודים מתחילה בבידוק הקפדני בכניסה, הצגת תעודת זהות, בדיקה במסוף המשטרתי על פרטי הנבדק, חיפוש גופני מעת לעת וחיפוש קפדני בכלי העולים להר על בסיס קבוע. בזמן שהותם על ההר, חייבים היהודים ללכת דווקא במסלול מוגדר תחת עינם הפקוחה של אנשי הוואקף המוסלמיים ללא עצירות. בנוסף לכך, קיים איסור על יהודים העולים להר להכניס עמם דפי הדרכה וכל חומר כתוב, מזון מכל סוג שהוא, איסור לשתות מים על ההר, ועוד.

>הירשם עכשיו ותקבל את הכותרות החשובות למייל האישי!<

על פי טענות העתירה, המשטרה נוקטת למעשה בתיוג של העולים להר באמצעות קריטריון של אמונה דתית ואורח חיים דתי, ובאמצעות הקריטריון של לאום וגזע, תוך הגדרת האדם היהודי הדתי כגורם סיכון ראשון במעלה. במעשי המשטרה א"כ, ישנה פגיעה בכבוד האדם וחרותו, בחופש התנועה, בזכות לשוויון, בחופש הפולחן והדת, ובחופש הביטוי והזכות לפרטיות.

העותרים הדגימו את טענותיהם באמצעות סרטונים המתארים אדם שעולה להר הבית בלבוש דתי, ובלבוש שאינו מזוהה, כאשר אופן הבדיקה משתנה באופן מובהק בשני המקרים. כמו כן, העותרים הציגו לבית המשפט סרטון שבו נראה שוטר המסביר למבקר שנדרש להסיר את חולצתו, כי "רק חרדים עוברים בדיקות כאלו".

העותרים מדגישים כי אין בכוונתם לכפור בצורך לבצע בידוק בכניסה להר הבית, מתוך מטרה לשמור על הסדר הציבורי במקום. אלא כוונתם היא למנוע את השימוש ב"צורך ביטחוני" ובנפיצות והרגישות של הר-הבית, כמילת קסמים המצדיקה כל התנהלות – מפלה ככל שתהיה – כנגד העולים להר.

כאמור, בית המשפט העליון הורה היום לשר לביטחון פנים ולמפקד מחוז ירושלים של המשטרה, להשיב בתוך כ-60 יום לעתירה זו. עתירה שהוגשה לאחר שמכתבים רבים לגורמים הרלוונטיים לא נענו, מה שחייב פנייה לבית המשפט כדי לחוב אותם לענות ולהגיב, כפי שציינה עו"ד איריס אדרי: "לדאבון הלב, לאחר פניות שונות אל המשטרה בנושא, אשר לא הביאו להפסקת ההפליה והתיוג הפסולים, פנו העותרים גם לשר לביטחון הפנים, אלא שזה מעולם לא השיב לפניות, ולא נתן ולו בדל של מענה למכתבי העותרים, תוך הפרה בוטה של חובותיו המנהליות עפ"י דין".

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד