בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

בג"ץ: "לאפשר חופש דת ופולחן ליהודים בהר הבית"

בג"ץ החליט כי על הדרג המדיני לצקת תוכן להכרזה "הר הבית בידינו"

  • ג' ניסן תשע"ז - 08:28 30/03/2017
גודל: א א א

בדיון שנערך השבוע בבית המשפט העליון, בתביעה שהוגשה על-ידי 'חוג הפרופסורים לחוסן מדיני' ותנועת 'רגבים', בנושא סמכויות ה'וקף' בהר הבית, קבע בית המשפט העליון כי על הדרג המדיני לצקת תוכן לקריאתו המפורסמת של מוטה גור בעת שחרור הר הבית במהלך מלחמת ששת הימים לפני כחמישים שנה.

בפסיקתו קבע בית המשפט העליון, כי בהר הבית חל 'חוק השמירה על המקומות הקדושים'. על פי חוק זה, חובה לאפשר גישה למקומות הקדושים, וקיים איסור על פגיעה בחופש הגישה וברגשותיהם של בני הדתות השונות להר הבית. בפסיקה קובע בית המשפט כי על פי החוק ישנה חובה להתיר 'חופש הדת והפולחן' ליהודים בהר הבית.

"נזכיר כאן רק, כי חוק השמירה על המקומות הקדושים, תשכ"ז-1967 קובע בסעיף 1: 'המקומות הקדושים יהיו שמורים מפני חילול וכל פגיעה אחרת ומפני כל דבר העלול לפגוע בחופש הגישה של בני הדתות אל המקומות המקודשים להם או ברגשותיהם כלפי אותם המקומות'. וחוק יסוד: ירושלים בירת ישראל קובע בסעיף 3: 'המקומות הקדושים יהיו שמורים מפני חילול וכל פגיעה אחרת ומפני כל דבר העלול לפגוע בחופש הגישה של בני הדתות אל המקומות המקודשים להם או ברגשותיהם כלפי אותם המקומות'. הוראות דין אלה חלות על כולי עלמא וכלפי כולי עלמא ככתבן וכלשונן, גם בהר הבית".

בפסיקתו קובע עוד בית המשפט העליון, כי כל הסמכויות השלטוניות והחוקיות בהר הבית נתונות באופן בלעדי למדינת ישראל. לפיכך קורא בית המשפט למדינה, לתת ביטוי בהר הבית לאינטרסים הישראליים.

"כמובן, שבגדרי תחולת החוק הישראלי, הסמכות החוקית מהחל ועד כלה נתונה לישראל ולמשטרת ישראל, וכפי שהצהיר בפנינו מפקד המרחב, היא מקוימת בהתחשב ברגישות – אך בנחישות. חזקה על המשטרה וגורמי הממשל הישראליים שיתנו ביטוי לאינטרסים ישראליים של כבוד לאומי וכנגד מחרפים, ויהיו אלה מקרוב ומרחוק".

פסיקתו של בית המשפט נוגעת לטענת המדינה, בניגוד לטענת הירדנים, כי מספר אנשי ה'וקף' במקום נמוך, וכי אין כוונה להגדילו. כמו כן טענה המדינה כי בשנה האחרונה התווספו רק 50 אנשי 'וקף', מספר אנשי ה' וקף' הנטפלים לקבוצות ישראליות הוא נמוך מאוד, וכי על אנשי ה'וקף' ישנן מגבלות רבות.

יו"ר המטה למען ארץ ישראל, עו"ד אביעד ויסולי הגיב לפסיקה: אנו מקווים כי פסיקת בג"ץ, שעל ממשלת ישראל לצקת תוכן ממשי לקריאה "הר הבית בידינו", תקוים הלכה למעשה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואנו נדרוש זאת על כל צעד ושעל.

חייבים לתת משמעות מעשית לקביעת בג"ץ שבהר הבית חל חוק השמירה על המקומות הקדושים, המחייב את חופש הגישה להר הבית של בני כל הדתות ואוסר על פגיעה בה וברגשותיהם. בג"ץ התיר בכך ליהודים את זכות התפילה וחופש הפולחן בהר הבית ואנו נעמוד על ביצוע הוראות דין אלה כפי שהורה בג"ץ "ככתבן וכלשונן, גם בהר הבית".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד