בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

במדינת ישראל: מסעדה 'כשרה' ללא כשרות?

בג"ץ ידון בעתירה של המרכז הרפורמי בשבוע הקרוב. ברבנות הראשית זועמים: "החלטה שגויה שתגרום לפגיעה והונאה קשה"

  • אברהם שפירא
  • כ"א אייר תשע"ה - 18:21 10/05/2015
גודל: א א א
מסעדה. אילוסטרציה (יחצנים)
מסעדה. אילוסטרציה (יחצנים)

מסעדה שתכתוב "כשר" ללא שניתן לה תעודת כשרות מהרבנות הראשית לא תיקנס והמעשה לא יהווה הפרה של חוק איסור ההונאה בכשרות, כך עולה מהבהרה של היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין.

הפרשייה החלה כאשר שני בעלי מסעדות בירושלים עתרו לבג"ץ בדרישה לביטול קנסות שהוטלו עליהם לאחר שהפסיקו את פיקוח הרבנות הראשית והמשיכו לפרסם כי הן כשרות. השופט יהודה ויינשטיין הציע להם למשוך את העתירה והקנסות יבוטלו מכיוון שהדבר לא מהווה הפרה של החוק כאמור.

ברבנות הראשית זעמו על עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה שלדבריהם פורץ גדר להונאה וזיופים של כשרות בכך שכל גוף פרטי יכול לתת תעודת כשרות אף אם הדבר לא נעשה על פי כללי ההלכה ובכך יכול לגרום למכשול לציבור.

דיון בעניין צפוי להתקיים השבוע בבית במשפט העליון ובו צפוי המרכז הרפורמי לדת ומדינה, עימו הוגשה העתירה, לדרוש את ביטול המונופול של הרבנות הראשית על המילה "כשר" ולהפריד בין הסוגייה הדתית לבין המונופול הכספי-המחייב.

מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל אלחנן גלט אמר בתגובה כי "הרבנים הראשיים נפגשו עם היועץ המשפטי לממשלה וניסו להגיע איתו להבנות, ולצערי הדבר לא צלח. ככל שנראה לנכון, נדרוש ייצוג משפטי חיצוני בבית המשפט ואנו נתעקש על כך. בנוסף, ידוע לי כי ישנו הליך חקיקה פרטי והבנות קואליציוניות בנושא שיובילו להצעת חוק ממשלתית".

"זו החלטה שפוגעת בסמכויות הרבנות הראשית לישראל הקבועות בחוק, וחשוב מכל פוגעת בכשרות של בתי העסק וברוב רובו של הציבור הישראלי שדורש כשרות" הוסיף גלט.

הרב הראשי האשכנזי לישראל,הרב דוד לאו, אומר כי מדובר ב"החלטהשגויה שתגרום לפגיעה והונאה קשה כלפי צרכני המזון הכשר ברחבי הארץ. יש לזכור, שבניגוד להגנה שיש בחוק לתואר 'רופא' או 'עו"ד', התואר 'רב' הוא תואר שלצערינו אינו זוכה להגנה בחוק וכל אדם יכול להציג את עצמו ככזה. משום כך, כל אדם יכול במצב שנוצר להציג עצמו כרב וכבעל הכשרה מתאימה להעניק תעודות הכשר, ויעניק כשרות לבתי עסק תוך הטעייה חמורה כלפי הצרכנים שלא יהיו מודעים להונאה החמורה שבתעודת כשרות זו. נפעל מול הממשלה החדשה שלא תצא תקלה כה חמורה מתחת ידיה".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 17 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד