בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

האזינו: לקחת סיכונים ולא לפגוע באוכלוסייה ערבית

מסתבר שדברים מקוממים על מוסר לחימה נאמרו מפי סגן הרמטכ"ל כבר לפני עשור ויותר. בהקלטה משיחה בפני תלמידי מכינה נשמע גולן מדבר על הריגת אזרחי אויב במהלך לחימה: "ראו את זה כחיי אנוש... מחר זה יכול להיות הבן שלכם"

  • ז' אייר תשע"ו - 18:13 15/05/2016
גודל: א א א
ארכיון (דובר צה"ל)
ארכיון (דובר צה"ל)

האמירה המקוממת של סגן הרמטכ"ל יאיר גולן ביום השואה אולי קצת נשכחה בחלוף הימים אך נראה כי לא מדובר בפליטת פה מקרית של האלוף גולן וכי כבר לפני שנים ארוכות השקפת עולמו באה לידי ביטוי בנאומים שונים שנשא.

בדברים שנשא בפני תלמידי המכינה הקדם-צבאית בנוקדים לפני כעשור ופורסמו היום (א') באתר nrg דיבר גולן, אז מפקד אוגדת איו"ש, על צורת הלחימה הראויה אל מול ארגוני הטרור בלב סביבה אזרחית: "אם יחידה צבאית צריכה ליטול סיכונים על מנת שלא לפגוע בבלתי מעורבים, כן, היא תיקח סיכונים על מנת שלא לפגוע בבלתי מעורבים".

תלמידי המכינה נזעקו לשמע דבריו ותמהו "ואם זה יהיה או אזרחים או חיילים שלך, מה אתה תעדיף?". "אזרחים", השיב האלוף גולן.

"הם האויב שלך", קרא אחד התלמידים. "אתה לא תהרוג אישה בת 60 גם אם היא ערבייה", אמר גולן לתלמידי המכינה. לשאלת אחד התלמידים "ומה אם מתחבא מאחוריה מחבל שיירה בחייל שלך?", השיב גולן: "ואם לא? ואם הסיכון הוא לא כל כך גבוה?". "ההבדל הקל ביננו, ואני לא אומר את זה בשביל לתפוס עליכם איזשהו יתרון... הוא נסיון חיים".

גולן המשיך: "אני אומר לכם, בלתי מתקבל על הדעת שאנחנו בשם ההימנעות מסכנה נחליט עכשיו שאנחנו מכסחים בית דירות. הורגים שם נשים, ילדים, לא מעורבים. זה בלתי נסבל. שימוש בכוח שנעשה בשטח אזרחי לעולם חייב להיות מרוסן, מוגבל, ובמינימום ההכרחי. תדעו לכם, אני לא צמחוני. לא הגעתי לאיפה שהגעתי כי חסתי על חייהם של כל מיני ערבים נחמדים. כשהיה צריך להרוס את המוקטעה בשכם, הרסנו את המוקטעה בשכם. אנחנו לא חלביים, אבל בלתי נסבל שאנחנו ניקח חיים של בנאדם, תראו זה חיי אנוש. תחשבו על זה, זה יכול להיות מחר הבן שלכם, הבת שלכם, האח שלכם, ההורים שלכם. בלתי נסבל שניקח חיי אנוש שלא בצדק".

בטקס שהתקיים בליל יום השואה בקיבוץ 'יד מרדכי' אמר יאיר גולן כי בישראל כיום קיימות תופעות חברתיות הדומות לתופעות שהתקיימו בחברה הנאצית ערב השואה. דבריו עוררו תגובות נזעמות מקיר לקיר והסערה הציבורית שהם עוררו הביאו אף את ראש הממשלה בנימין נתניהו להביע גינוי לדבריו בפתח ישיבת הממשלה בשבוע שעבר. יחד עם זאת, נתניהו ניסה מאוחר יותר לשים את העניין מאחוריו כשבפגישה בין השניים בטקס הרמת הכוסית של פורום המטכ"ל לרגל יום העצמאות אמר לו נתניהו כי "הפרשה מאחורינו".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד