בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"ההליכה למישור הפלילי הייתה טעות"

עו"ד שלמה ציפורי סבור כי על המשפטנים לקחת בחשבון האם העמדה לדין תסייע לצה"ל

  • אורי קירשנבום
  • ו' טבת תשע"ז - 20:23 04/01/2017
גודל: א א א
אלאור אזריה (הלל מאיר TPS)
אלאור אזריה (הלל מאיר TPS)

עו"ד שלמה ציפורי מכיר מקרוב את מערכת המשפט הצבאי. פעמים רבות הוא ייצג חיילים שעמדו לדין על עבירות כאלה ואחרות, לרבות פגיעה בערבים.

הביקורת המרכזית שלו על התנהלות משפטו של החייל אלאור אזריה שהורשע היום בעבירת הריגה מתמקדת לא בהליך המשפטי עצמו אלא עוד לפני כן - בהחלטה להעביר את הטיפול בתיק לבית הדין ולא לסיים אותו בהליך פיקודי-משמעתי.

"נקודת המוצא שלי היא שמה שקורה במהלך פעילות מבצעית, וכך אני רואה את האירוע הזה, הדרך לטפל בתקלות ושגיאות שארעו בה היא לא בבית המשפט הצבאי", אומר עו"ד ציפורי בשיחה עם הקול היהודי. "מלכתחילה היה צריך לעשות הכל כדי לא להגיע למשפט הזה שדוחף את כולם לפינות, תראה מה זה עושה לנו בחברה. לא צריכים להפוך חיילי צה"ל לעבריינים. יש חלופות אחרות, ואם אין אז צריך לייצר. יש להצטער שזה הגיע לאפיק הפלילי, בודאי לכדי עבירה של הריגה".

| "גם משפטנים צריכים לחשוב - האם זה עוזר לצבא או לא"

בנקודה זו מוסיף עו"ד ציפורי אלמנט נוסף שצריך לדעתו להילקח בחשבון על ידי מערכת המשפט הצבאי. "אני סבור שגם המשפטנים צריכים לחשוב על השאלה - האם זה עוזר לחיילים? האם אנחנו מחזקים את הצבא בהחליך הזה או לא? זו אמנם דעה לא מקובלת כיוון שהם משפטנים, אבל הם משפטנים בצבא, הם חלק מהצבא".

עו"ד שלמה צפורי

"על סמך מה שניתן היה לראות בסרטונים וכו' ניתן היה לראות שהחייל טעה. צה"ל מחוייב לחדד את הנורמות כי אנחנו לא רוצים צבא שהורג סתם, לא בגלל הקלישאה ש'אנחנו רוצים צבא מוסרי' אלא בגלל שיש כאן מדרון חלקלק, אבל בין זה לבין להעמיד לדין על עבירה של הריגה המרחק רב. כשמביאים בפני בית הדין את הראיות הוא נאלץ להכריע באופן קר. אני מראש אמרתי שפה תהיה הרשעה".

עו"ד ציפורי סבור שאמירות חריפות שנאמרו מצד תומכיו של אלאור אזריה הזיקו לאלאור. "אי אפשר להפוך את כל הקצינים בחטיבה לשקרנים", אומר עו"ד ציפורי.

| "צפוי עונש כבד"

עו"ד ציפורי מעריך שהעונש שיוטל על אזריה יהיה כבד כיוון שפסק הדין היה חד וחלק, "הוא לא מזכיר אפילו ברמז נסיבות לקולא. בעבירת הריגה העונש נמדד בדרך כלל בשנים של מאסר".

"אני מטפל בתיקים דומים מאוד ואני לא רואה את הפרקליטות הצבאית ממהרת להגיש כתבי אישום כל כך חמורים כמו בתיק של אלאור. מה ששינה פה את התמונה זה התבטאויות חריפות משני הצדדים, לצד החומר הראייתי שהיה פה די חד משמעי".

בנוגע לצעדים הבאים בהליך המשפטי עו"ד ציפורי אומר שהוא לא רואה ערכאה שיפוטית שתזכה את אלאור במידה ופרקליטיו יערערו. למרות תקדים פרשת 'קו 300' בה נשיא המדינה חנן את הורגי המחבלים עוד בטרם פתיחת הליך משפטי, אין מקום לגשת להליך של חנינה בשלב זה, כך על פי עו"ד ציפורי.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד