בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

ההתבוללות בצה"ל - חוקרי מצ"ח מתפתלים

חיילת שהתרועעה עם סוחר סמים בדואי נחקרה בידי מצ"ח בחשד ל"התרועעות עם בני מיעוטים", על אף שהעבירה אינה מופיעה בחוק הצבאי

  • אלחנן גרונר, הקול היהודי
  • ט"ז אב תשע"ד - 12:28 12/08/2014
גודל: א א א
משטרה צבאית חוקרת (מצ"ח) (צילום: דובר צה"ל)
משטרה צבאית חוקרת (מצ"ח) (צילום: דובר צה"ל)

בצה"ל מתקשים למצוא דרך לטפל בתופעת הקשרים שבין חיילות לערבים ובדואים. לצד עידוד עירוב מוחלט בין יהודים לגויים בצבא, מבינים בצה"ל כי התופעה גורמת לבעיות קשות בתחומי בטחון מידע והוצאת אמל"ח מרשות הצבא. התוצאה: נסיונות מפותלים להלך בין הטיפות.

אתר "הארץ" חשף הבוקר (ג') כי בפרקליטות החלו לחקור חיילות בחשד ל"התרועעות עם בני מיעוטים". הדבר נחשף לאחר שחיילת שנעצרה בחשד לסחר בסמים נחקרה בגין העבירה, אשר כלל אינה מופיעה בחוק השיפוט הצבאי.

החיילת, המשרתת בתפקיד פקידות בחיל התותחנים, הורשעה בסופו של דבר בעבירות סמים. בחקירותיה מסרה כי היא מודעת לכך שידידה הבדואי סוחר סמים, ואמרה כי ראתה אותו מוכר סמים פעמים רבות. בצה"ל ניסו לטעון כי סיבת החקירה של החיילת בגין העבירה של התרועעות עם בני מיעוטים, נעוצה בחשד למסירת מידע צבאי לבדואים, אולם על פי "הארץ", לדבר אין זכר בחומרי החקירה או בדיונים שנערכו בבית המשפט.

גורמים צבאיים מסרו להארץ כי מדובר בדבר מגוחך שכן מי שטיפל בתיק הוא דרוזי. מדובר צה"ל עצמו נמסר כי "התרועעות עם בני מיעוטים אינה מהווה עבירה בצה"ל. חקירות צה"ל אינן מתנהלות בגין חשד זה בלבד אלא במקרים בהם קיימים חשדות אחרים הדורשים חקירה כגון העברת מידע מסווג לבלתי מורשים".

החשש בצה"ל מבוסס על מקרים רבים שהתרחשו בשנים האחרונות בהם מסרו חיילות נשק ומידע מסווג לחבריהם הערבים.רק לאחרונההוגש כתב אישוםלבית המשפט המחוזי בנצרת כנגד שני ערבים בני 26 ו-28 המתגוררים בעיר בגין סחר ונשק ושימוש בלתי חוקי בנשק.על פי כתב האישום, חברתו של אחד הערבים, חיילת בשירות סדיר, העבירה לו ולחברו את נשקה הצבאי מסוג M16. השניים ביצעו ירי באוויר באמצעות הנשק וככל הנראה סחרו בו.

החיילת, המתגוררת באחד הערים בצפון, העבירה למפקדיה דיווח כוזב לפיו הנשק נגנב מרכבו של חברה הערבי. אולם החקירה העלתה כי היא שיתפה פעולה עם חברה הערבי. נגד החיילת נפתחו הליכים במשטרה הצבאית.

לא מדובר באירוע בודד. לפני כשנתיים הוגשכתב אישום כנגד צעירה יהודיה שהיתה בקשר עם ערבי, לאחר שהעבירה לו אקדח ומחסנית, ובמסגרת עבודתה כמאבטחת במחסום מיתר אף העבירה לבקשתו ערבים ללא אישור או בדיקה.

חצי שנה קודם לכן גזר בית המשפט המחוזי בירושלים 28 חודשי מאסר על ערבי המתגורר בירושלים, שניצל את חברתו היהודיה ששירתה בצה"ל, וגנב נשק צה"לייחד עם ערבי נוסף. החיילת שנעצרה אף היא, שוחררה בנתיים, התחתנה עם ערבי אחר והתאסלמה.

לפני מספר חודשים פנה מנכ"ל ארגון להב"ה בנצי גופשטיין במכתב לרמטכ"ל בני גנץבו התריע על התופעה. במכתבו קרא גופשטיין לגנץ שלא לטמון את הראש בחול, ולאסור את התופעה החמורה.

"במשך הזמן בו הארגון פועל עוררה את תשומת ליבנו תופעה מדאיגה", כתב גופשטיין. "חלק ניכר מן הפניות עוסקות בחיילות המשרתות בשירות סדיר וקבע, שלהן קשר רומנטי עם ערבים, גם מיהודה ושומרון וגם בעלי תעודת זהות ישראלית, ערבים מכל רחבי הארץ".

"תופעה זו של חיילות בצה"ל המקיימות קשרים רומנטיים עם ערבים חמורה שבעתיים. לא קיימת כאן רק סכנה ערכית ומוסרית המובילה להתבוללות, קיימת כאן סכנה חמורה בדליפה וחשיפה של מידע רגיש מחיילות אלו לבני זוגן, מה שיוביל לסכנה בטחונית", כתב גופשטיין.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד