בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"'הכרה –לא, זכויות – כן' – מכבסת מילים"

הרב עמיטל בר-אלי ('יחד'), תוקף בחריפות את עמדת מפלגת הבית היהודי בעניין מתן זכויות לזוגות חד מיניים. "זהו עוד תוצר ממכבסת המילים מבית מדרשה של מפלגת הבית היהודי"

  • אורי קירשנבום
  • י"ט אדר תשע"ה - 22:00 10/03/2015
גודל: א א א
הרב עמיטל בר-אלי (יחצנים)
הרב עמיטל בר-אלי (יחצנים)

אחד הנושאים המרכזיים שעוררו מתקפות תקשורתיות כלפי מפלגת הבית היהודי במערכת הבחירות הנוכחית, הוא עמדתה ביחס למעמדם של זוגות חד מיניים, דבר שהוצג כנובע מתפיסת עולם חשוכה וגזענית.

בראיונות לכלי תקשורת שונים, הדף יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, את הטענות נגד מפלגתו בתחום זה בטענה שיש להבדיל בין התנגדותו להכרה פורמלית של המדינה בנישואי 'בני זוג' מאותו המין, לבין תמיכתו במתן זכויות שונות לזוגות חד מיניים, בדומה למשפחות נורמטיביות: "הכרה – לא, זכויות – כן", כלשונו.

כפי שפורסם בעבר בקול היהודי, עו"ד אורי ציפורי ועו"ד יצחק קובי, אנשי התא המשפטי של תנועת "דרך חיים", שיגרו מכתב גלוי לחברי ה"בית היהודי" בו הם מביעים את חששם מכך שגישתה הפורמלית של מפלגת הבית היהודי, שאינה שוללת הענקת זכויות לזוגות חד-מיניים, הינה למעשה הכרה דה-פקטו בזוגיות חד מינית המותירה את הביטוי "הכרה פורמלית" חסר תוכן. "אם כמעט בכל תחום מקבלים זכויות כשל משפחות נורמטיביות, מהי המשמעות לכך שאין הכרה פורמלית? בנט הציג עמדה זו כ"פרגמטית", אך לטווח הלא-מאוד רחוק השלכתה הפרגמטית העיקרית תהיה פירוקו של כל מה שמפלגה ששמה "הבית היהודי" אמורה לייצג", נכתב.

בשיחה עם הקול היהודי, אומר עו"ד צפורי, כי הנקודה המרכזית במכתב היא שיש לציבור יראי השם מה לומר בנושא הזוגות החד מיניים. "נראה שיש היום בציבור שתי גישות מרכזיות ביחס לנושא ה'זוגות החד מיניים'. הציבור החרדי כלל לא מביע אמירה ציבורית בעניין, ולעומתו מפלגת הבית היהודי, המתיימרת להציג עמדה תורנית בסוגיה, נותנת לגיטימציה לתופעה ומאמצת את הרוח הליברלית הכללית המנשבת בציבור. חשוב היה לנו להדגיש שלציבור יראי השם יש אמירה ערכית-תורנית, שחשוב שתשמע במרחב הציבורי. לדעתנו, גישתם של אנשי הבית היהודי 'הכרה – לא, זכויות – כן' רחוקה מלהוות אמירה תורנית כלפי העניין, ואינה משקפת כלל את העמדה של ציבור יראי השם", אומר עו"ד צפורי.

"לסייע להם לצאת מהחולשות והתאוות". עו"ד אורי ציפורי

"במקום להעלות על נס חולשות ותאוות – לסייע לצאת מהחולשות"

"לכולנו יש חולשות ויצרים שאנו צריכים להתמודד איתם. לכן ראוי להשקיע בהקמת חברה שתעזור להם, שתייצר אווירה של סיוע בהתמודדות עם הקשיים והחולשות, במקום לבנות חברה שמעלה על נס כל חולשה או תאווה", הוסיף עו"ד ציפורי.

הרב עמיטל בר-אלי, מועמד מפלגת "יחד" לכנסת הבאה, תוקף בחריפות בשיחה עם הקול היהודי את מפלגת הבית היהודי על גישתה בעניין מתן זכויות לזוגות חד מיניים.

הרב בר-אלי עומד בראש פורום "חותם", גוף המאגד תחתיו מכונים רבים העוסקים במחקרים הלכתיים בתחומים הקשורים במציאות החיים המתחדשת, דוגמת מכון "התורה והארץ", מכון "פוע"ה", מכון "משפטי ארץ" ועוד. "פורום חותם הוקם במטרה לגבש עמדה הלכתית ביחס לנושאים שונים העולים על הפרק, בעיקר בעניינים המצויים בהליכי חקיקה בכנסת", אומר הרב בר-אלי. אחד הנושאים המרכזיים שהעסיקו את פורום חותם באחרונה הוא מעמדם של 'זוגות חד מיניים'.

הרב בר-אלי מציין את ההרעה שחלה בשנתיים האחרונות בתחום החקיקה בעניין זה ביחס לעבר. "למעשה התהליך התחיל כבר מחוץ למסדרונות הכנסת. למרות שהדברים בחוק היו מאוד ברורים, בתי המשפט לאורך השנים פגעו עוד ועוד במעמד של משפחה רגילה, דבר שנעשה ע"י פלפולים משפטיים כאלה ואחרים, אך הדברים מעולם לא עוגנו בחקיקה. זאת אומרת שבית הנבחרים, המוסד שאמור לשקף את עמדות הציבור בישראל, מעולם לא עיגן את הדברים בחוק למרות עבודה אגרסיבית ביותר של ארגוני הלהט"בים בנושא. בפועל, עד לפני שנתיים הסטטוס קוו בנושא הזה נשמר", אומר הרב בר-אלי.

מעוניין בזכויות לחד-מיניים. נפתלי בנט

"לצערנו, בשנתיים האחרונות חלה הרעה בתחום. הועלו אחת עשרה הצעות חוק שנועדו לפגוע במעמד המשפחה היהודית. חלקן עברו בוועדת שרים לענייני חקיקה וחלקן הגיעו לשלבים מתקדמים יותר. זה כמובן פוגע באחת מאבני היסוד של הזהות היהודית של המדינה", אומר הרב בר-אלי.

לשאלתנו, מהי בעיניו משמעות ההצהרה "הכרה – לא, זכויות – כן" של השר בנט, השיב הרב בר-אלי בחריפות: "זהו עוד תוצר של מכבסת המילים מבית מדרשה של מפלגת הבית היהודי. הכל כאן זה משחק מילים".

לטענתו, מתן זכויות לזוגות חד מיניים זהו תחילתו של תהליך ההכרה של המדינה בהם. לדבריו, הארגונים הפועלים למען זוגות חד מיניים, משקיעים מאמצים רבים דווקא בעניין החקיקה בתחום הזכויות שיוענקו להם בדומה למשפחות רגילות, כשהיעד האסטרטגי הוא הכרה מלאה. "לא מדובר בזכויות אדם, אלא בזכויות שמוענקות בדרך כלל למשפחות נורמטיביות, וכדי לכפות על החברה הכרה בהם הם פועלים להקנות להם זכויות בשווה למשפחות נורמטיביות בדרך להכרה מלאה של המדינה בהם", אומר הרב בר-אלי.

הרב בר-אלי מסיים את דבריו בביקורת קשה על מפלגת הבית היהודי: "חבל שמפלגה שאמורה לייצג את הערכים הבסיסיים של נאמנות ואחריות מורידה את הדגל הזה. כואב מאוד שמפלגה דתית פועלת כך".

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד