בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"הלחץ צריך להיות מופנה למניעת המקרה הבא"

שיחה עם עו"ד אורי ציפורי בעקבות הסקר על התמיכה הציבורית באלאור אזריה

  • אורי קירשנבום
  • א' כסלו תשע"ז - 21:30 01/12/2016
גודל: א א א
עורך הדין אורי ציפורי (יהודה פרל)  (יהודה פרל)
עורך הדין אורי ציפורי (יהודה פרל) (יהודה פרל)

בעקבות פרסום הסקר לפיו קיים פער משמעותי בתמיכה הציבורית באלאור אזריה בין אוכלוסיות אקדמאיות לבין אוכלוסיות בעלות השכלה פחותה, שוחחנו עם עו"ד אורי ציפורי מהתא המשפטי של תנועת 'דרך חיים'.

"ההסבר לחלוקה הזו הוא מאוד פשוט", אומר עו"ד ציפורי. "הציבור הרחב רואה פה יהודי, חייל, לוחם שסיכן את עצמו בשביל להגן על עם ישראל ובאופן טבעי הציבור מכיר לו טובה ולא מוכן לראות אחד כזה מועמד לדין. מנגד, האקדמאים לצערנו הפנימו את הפרשנות של המערכת המשפטית להוראות פתיחה באש".

לדברי עו"ד ציפורי פרשת אלאור אזריה היא ביטוי משמעותי לתופעה נרחבת בהרבה - הפער בין הערכים שהציבור מאמין בהם לבין הערכים שהמערכת המשפטית מנסה להכתיב ויהיה מה. "זה עוד ביטוי לזה שמערכת המשפט רוצה להשליט ערכים שרחוקים מאוד מהציבור, כמו שראינו בסקר הזה שהציבור הגדול רואה את החייל כ'בן שלנו', לוחם גיבור וכו'. מערכת המשפט מלמדת שאדם כזה ראוי לעונש. האקדמיה ומערכת המשפט מנסה להחדיר את הערכים האלה ל'עלית' של החברה ונוצר פער גדול מאוד בין הנורמה שמנסים להשליט לבין הציבור".

צעדה למען אלאור אזריה

"דבר שני, אם מישהו באמת יהיה ביקורתי, הוא יבין שהפרשנות שבתי המשפט נתנו להוראות הפתיחה באש היא לא הכרחית, בסך הכל יש פה שאלה מאוד סובייקטיבית - מה עבר לחייל בראש בשעה שהוא פתח באש. בסיטואציה כזו עוברות לאדם הרבה מחשבות בראש. לבוא ולהגיד לאחר מעשה כשמסתכלים על הסיטואציה מבחוץ, לבחון האם זה סביר שהחייל חשב כך או אחרת - זו התנשאות. בסיטואציה הזו זה בולט מאוד - פעילות מבצעית זו סיטואציה רוויית רגשות ומורכבת, לבוא ולשבת בבית המשפט או בפרקליטות ולומר מה היינו אנחנו חושבים במקום החייל זו התנשאות בלשון המעטה".

מצד שני אולי יש בזה משהו הגיוני שאנשי הרוח והאקדמאיים יובילו את ההחלטות בנושאים האלה? להמון העם אין שיקולים רחבים כמו למערכת המשפט ולאקדמאים.

"משפט פלילי לא אמור לשקול שיקולים רחבים. משפט פלילי אמור לשקול אשמה - האם יש אשמה או לא".

"הוראות הפתיחה באש קובעות כי על החייל לפעול על פי הערכתו את הסכנה - זה משהו שהחייל צריך להעריך. לקחת מקרה שחייל מעריך את זה בשטח בשעת לחץ, ולבוא ולשפוט אותו אחרי זה שזה לא נכון זה פשוט חסר היגיון".

"הוראות הפתיחה באש גם היום לא מצריכות התערבות כזו בוטה בשיקולים של החיילים. השופטים והפרקליטות בוחנים את זה לאחר מעשה, עכשיו הם משוחדים בעצם, הם מסתכלים בדיעבד אבל החייל בשטח לא יכול לאמוד את זה בצורה כזו".

"אם העם רוצה שישונו הנורמות הוא צריך לפעול לשינוי ההוראות. הלחץ לא צריך להיות רק שאלאור אזריה יצא בלי פגע, הלחץ צריך להיות לשינוי הוראות הפתיחה באש ולכל הפחות להפסקת הפרשנות המשפטית הנהוגה כיום. אלאור אזריה הוא מקרה פרטי, יהיה מאוד שמח אם הוא יצא לחופשי אבל צריך לפתור את המקרה הבא, לעשות את מה שהעם רוצה. העם לא רוצה שחיילים כאלה יעמדו לדין וכנגד זה צריך לפעול".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד