בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"המעצר לא שבר - ממשיכים לכסוף לגאולה"

י' שנחקר במשך שבוע בשב"כ בחשד להצתת רכב בכפר יפיע מספר את הקורות אותו בידי החוקרים. "שמח שנתפסתי על דברי תורה כמו הרבה גדולים במשך הדורות"

  • אברהם שפירא
  • כ"ח תמוז תשע"ו - 22:20 03/08/2016
גודל: א א א

כשבוע וחצי הוחזק י', קטין כבן 15 המתגורר בישוב אלון מורה, בידי חוקרי השב"כ כשנאסר עליו להיפגש עם עורך דינו. זאת, בחשד שהצית יחד עם חבר נוסף כלי רכב של ערבים בכפר יפיע בואדי ערה, בתגובה לפיגוע הרצחני במתחם שרונה בתל אביב.

לאחר החקירות, התרגילים והלחצים הפייזים והנפשיים אותם עברו י' וחבריו שנעצרו יחד איתו, הם הודו בביצוע המעשים. לאחר חמישה ימים הסיר השב"כ את צו איסור הפרסום והתיר לחשודים להיפגש עם עורכי דינם מטעם ארגון חוננו. חמישה ימים לאחר מכן שוחרר י' למעצר בית בביתו בשומרון כשאחד התנאים הוא אזיק אלקטורני שיולבש על רגלו.

הגענו לביתו של י' ופגשנו בחור חייכן ושמח, התיישבנו והוא התחיל לספר את הקורות אותו מתחילת המעצר לפרטים.

| עשרות שוטרי יס"מ ובלשים פשטו באמצע ארוחת הבוקר

סמוך לשעה 9:00 ביום ראשון בבוקר פשטו כשלושים בלשים ושוטרי יס"מ על הישיבה בה לומד י' במגדל העמק כשבידיהם צו מעצר לשני נערים. "היינו בארוחת בוקר, ואז אני רואה את ראש הישיבה יחד עם בלש לידו. ראש הישיבה אמר: באו לעצור אותך".

לאחר חיפוש נרחב בחדרו והחרמה של ציוד השייך גם לתלמידים אחרים, הוכנסו שני הנערים סוף סוף לניידת. "שניה לפני שיצאנו מהישיבה הגיעו שלושים-ארבעים חבר'ה, צעקו ועודדו אותנו "אל תקשיבו לחוקרים", "הקדוש ברוך אתכם"". נ', הנחקר השני, נלקח ימייד לכפר יפיע על ידי השוטרים, למקום האירוע. ככל הנראה על מנת שיתחיל לשוחח איתם בעקבות כך.

במקביל הובא י' למתקן השב"כ 'קישון' כשהוא אינו מודע לעובדה שבמקום יש בית מעצר של השב"כ. "לא ידעתי שזו חקירת שב"כ. החוקר שאל: 'אתה יודע איפה אתה? עניתי שאני בקישון. 'מה יש כאן?' שאל החוקר, עניתי - 'בית מעצר'. עוד משהו? הוא המשיך לשאול. עניתי שלא, ואז הוא אמר לי 'אתה נמצא בשב"כ'. מאז החלטתי שאני לא מוציא מילה". במשך זמן ארוך נשאל י' שאלות שאינן קשורות לחקירה באופן ישיר. לאחר מכן, הסביר לו החוקר, כי הוא "תפור" וכי אם יודה זה רק יהיה לטובתו. "לאחר חצי יום של חקירות הגיע חוקר אלים - כך התברר לנו מאוחר יותר - שהכריח אותי בכוח להסתכל לו בעיניים. לאורך כל החקירות הוא שיחק את החוקר הרע".

"נכנס אחד החוקרים ואמר לחוקר השני: 'דווקא הילד השני הוא מה זה חמוד, הוא מתקשר איתנו. הוא בינתיים לא מדבר על החקירה, אבל לפחות מדבר על דברים אחרים. זה היה אחד התרגילים הראשונים". בשעה 21:30 התחיל י' להירדם בכיסא. מאז שנעצר היה בחקירות רצופות למעט עשר דקות לארוחת צהריים ולארוחת ערב בהם לא אכל מחוסר תיאבון. בכל פעם שנרדם, הרעיש החוקר באמצעות מחיאת כפיים חזקה על מנת שלא יישן.

"ברוב הזמן של החקירות היו בחדר שלושה-ארבעה חוקרים שיושבים צמוד עליך ומסתובבים סביבך. הרגשה שאתה מאוים כל הזמן. בזמני השיא היו עליי שישה חוקרים". בשלב מסוים בערב, סמוך לשעה 22:00 הועבר י' לתא קטן לשינה, אך התהפך במיטתו במהלך הלילה. בשעת בוקר מוקדמת העירו אותו הסוהרים. הוא התפלל כשסוהר דוחק בו לסיים וללא שהספיק לאכול. באותו היום התקיים הדיון הראשון בעניינו בבית המשפט השלום בנצרת שם הוחלט להאריך את מעצרו עד ליום חמישי והוא נלקח חזרה לקישון. "זו הייתה טעות שלא התלוננתי על החקירות, על האוכל על שעות השינה. אני פשוט רגיל לקבל מה שמביאים לי בלי לשאול שאלות".

| התרגילים בחקירות

"ביום השני הם התחילו בזה ששני החברים שלי כבר דיברו, ואחד מהם כבר עשה שחזור של הדברים. הראו לי סרט של "שחזור" של נ' ביפיע. מדובר היה בסרטון שהם צילמו את נ' ביפיע מיד עם המעצר, הוא לא שיתף איתם פעולה, הוא עצם עיניים. לי היה ברור מכמה סיבות שהם עובדים עלי והכל ערוך. באותו היום הופעל עלי לחץ שכאילו בגללי החברים שלי נדפקים. בגלל שהם כבר "דיברו" ואני עדין לא ואנחנו באותו התיק אז מאריכים להם את התנאים כמוני".

כמו שמתרחש בהרבה חקירות דומות, בשלב מסוים משתמשים החוקרים בעובדת קיומה של המחלקה הערבית בשב"כ. החוקרים לוחצים על החשוד ואומרים לו שבגלל שתיקתו יש פיגועים מכיוון שהחוקרים עסוקים ביהודים במקום במחבלים. "'אני תחקרתי את המחבל שביצע את הפיגוע בשרונה' אמר לי אחד החוקרים".

בסוף היום הוציאו החוקרים את י' מחדר החקירות וכאן התרחש הצעד הראשון שהוביל להודאת הנערים ולכתבי האישום. י' הוכנס לחדר אחר יחד עם "החוקר הטוב" שהחל לשאול אותו כמה שאלות "שאינן קשורות לחקירה". י' החליט לדבר איתו מעט ובאותם רגעים הובהל הנחקר השני נ' אל מחוץ לחדר בו דיבר י' והראו לו את הדיבורים דרך החור של המנעול. "זו הייתה טעות. הראו לו איך שאני מדבר בכיף עם החוקרים, ובנוסף ללחץ בחקירות כאילו כבר דברתי והפללתי אותו, היה לו ברור שהעסק אבוד. למחרת הוא הודה במיוחס לנו".

לאחר הודאתו של נ', התחילו הלחצים לתכוף. "הראו לי עדות מפורטת בת 9 עמודים של נ'. אני בכלל לא האמנתי שהיא אמיתית. המשכתי לשתוק - מבחינתי היא הייתה מזוייפת אבל הלחץ גבר. ואז באמצע החקירה היה לי דיון דחוף, וזה ממש שחרר אותי. במשפט התלוננתי על הקורות אותי בחקירות, אבל השופטת לא התייחסה לדברים בכלל. אחרי הדיון חזרתי שוב לחקירות. לקחו אותי לחדר שנ' היה בו וראיתי שם את נ' מדבר איתם. לקחו אותי לחדר אחר עם רמקול והשמיעו שהוא מדבר איתם על החקירה. אני חשבתי שמדובר בזיוף. עד שהלכתי לישון הם חפרו לי על זה".

למחרת, החליט י' לפתוח את פיו. "אמרתי להם להכניס את שני החברים שלי שעצורים. רציתי לשאול אותם אם הם דיברו עלי ואם הם דברו עם ההורים שלהם כמו שהשב"כ אמר. הבטיחו לי שהם אחראים שהשופט יקל עלי אם אדבר עכשיו. אמרו שיש כבר כתב אישום בהכנה, ושכדאי לי לדבר כי אחרי הגשת הכתב אישום אני לא יכול לדבר. ואז התחלתי לדבר". בשעה 19:00 באותו היום הסתיים צו איסור המפגש עם עורך הדין והנערים נפגשו עם עו"ד ליאור בר זוהר מטעם ארגון חוננו.

| "עשיתי טעות. אל תנהגו כמוני"

למחרת הוגשה הצהרת תובע לשלושת העצורים. חמישה ימים לאחר מכן נ' ו-י' הואשמו בהצתת כלי רכב בכפר יפיע. א', העצור הנוסף הואשם בהעלמת פשע בטענה ש-נ' ו-י' ביקשו ממנו לתצפת לכיוון הכפר ואם הם לא חוזרים לדווח לאנשים נוספים.

לסיום מסכם י': "אני חושב שעשיתי טעות בכך שהודיתי. ממליץ לנחקרים הבאים שלא לנהוג כמוני, לשתוק ולא לדבר עם החוקרים בשום שלב, גם לאחר הודאות ושחזורים של אחרים, ובשום עניין אחר. אני שמח שנתפסתי על דברי תורה כמו הרבה גדולים במשך הדורות. המעצר לא שבר אותי לכסוף לגאולה. נעבור את הקושי הזה".

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד