בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

הנימוק המדהים להקלה בעונש המחבל

השופטים הקלו בעונשו של מחבל שהואשם ברצח בן יוסף לבנת הי"ד, משום שחברו לרצח טרם נתפס בידי צה"ל

  • כ"ד ניסן תשע"ז - 15:45 20/04/2017
גודל: א א א
בן יוסף לבנת הי"ד (באדיבות המשפחה)
בן יוסף לבנת הי"ד (באדיבות המשפחה)

6 שנות מאסר בלבד נגזרו ביום שלישי על שוטר המשטרה הפלסטינית שהואשם ברצח בן יוסף לבנת הי"ד. עיון בגזר הדין מלמד כי העונש המקל ניתן הודות התחשבות השופטים בנאשם ברצח.

הנאשם ברצח הורשע לבסוף ב'ירי לעבר אדם', וזאת לאחר שהשופטים סא"ל שרון ריבלין, רס"ן אבישג אגמי-מרדכי ורס"ן סמזר שגוג, התאמצו למצוא תיאוריות המטילות ספק בכך שהקליע אותו ירה על פי הודאתו, הוא זה שפגע בבן יוסף הי"ד. השופטים זיכו אותו מחמת הספר מעבירה של גרימת מוות בכוונה תחילה (המקבילה לרצח), והרשיעו אותו בעבירות של "ירי לעבר אדם", וכן בשיבוש הליכי משפט מאחר וחבורת המרצחים הערבים טשטשה את הזירה במטרה להקשות על זיהויים.

אולם אם לא די בכך, גם לאחר שקבעו השופטים כי מתחם הענישה במקרה זה נמצא בין 5 ל-9 שנות מאסר, בחרו השופטים להקל עם החשוד ברצח ולגזור עליו 6 שנות מאסר בלבד, עונש הנמצא ברף הענישה התחתון.

את ההקלה בעונש נימקו השופטים במספר סיבות, ובהן טענת 'הגנה מן הצדק' שטען הנאשם ברצח על כך שמפקד הסיור של צוות השוטרים הפלסטינים שנכח באירוע וריסס ביריות את אחד מרכבי המתפללים ופצע כמה מהם, לא נעצר והועמד לדין.

השופטים התחשבו בעובדה זו למרות שהובהר כי מפקד הסיור מוחזק ב"מעצר הגנתי" בידי הרשות הפלסטינית בכדי למנוע מצה"ל לעוצרו, וזאת בשל מדיניות צה"ל בעניין. "ללא ספק העובדה כי הוא (מפקד הסיור) לא נותן את הדין על מעשיו, יש בה לפגוע בתחושת הצדק וההגינות המשפטית, עובדה שיש בה להביא להקלה מסויימת, אם כי מוגבלת בעונש של הנאשם", כתבו השופטים.

יש לציין כי הנאשם עצמו שהה במעצר הגנתי בידי הרשות לתקופות מסויימות, ונערכו לו משפטים פיקטיביים בידי הרשות בנסיון לרצות את הרשויות בישראל. לאחר ששוחרר מכלא הרשות הוא נעצר בידי צה"ל והועמד לדין.

בנוסף התחשבו השופטים בכך שאביו של השוטר-מחבל נפטר במהלך תקופת המשפט, דבר שלדברי אחיו קרה מהתקף לב בזמן ששוחחו על האח שבכלא.

יש לציין כי את טענתה של עורכת דינו של המחבל, לפיה יש להשוות בין המחבל, שוטר פלסטיני שהואשם ברצח יהודי, לחייל אלאור אזריה שחיסל מחבל, דחו השופטים על הסף.

בן יוסף לבנת נרצח לפני 6 שנים, בערב שביעי של פסח, בעת שנכנס עם קבוצת מתפללים לקבר יוסף הצדיק בשכם. הוא הותיר אחריו אלמנה וארבעה יתומים קטנים.

הפרקליטות הצבאית הודיעה כי תערער על גזר הדין, ובארגון חוננו המלווה את משפחת לבנת אמרו כי נימוקי הכרעת הדין שגויים מיסודם, וכי הראיות בתיק החקירה מלמדות באופן מובהק כי ניתן להרשיע את הנאשם ברצח.

הנאשם הודה כי ירה ירייה אחת לעבר הרכב בו נסע בן יוסף לבנת הי"ד, וכי לא ראה כי שוטר אחר ירה לעבר הרכב, אלא היתר ירו לעבר הרכב השני של המתפללים שנסע לכיוון אחר. למרות הודאתו, הצביעו השופטים מספר תיאוריות שלטענת עורכת הדין של הנאשם מותירות ספק סביר לכך שישנה אפשרות נוספת לתרחיש האירוע.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


1 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 17 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד