בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

השופט ג'ובראן: "למה לא לתת תעודה מקלה יותר"?

בית המשפט העליון דן בעתירת הרפורמים נגד תעודות הכשרות

  • כלב אליהו
  • כ"ו שבט תשע"ז - 16:32 22/02/2017
גודל: א א א
השופט גבראן (הרשות השופטת)
השופט גבראן (הרשות השופטת)

אמש נערך דיון נרחב שכלל שבעה שופטים בעתירת התנועה הרפורמית לאפשר מתן תעודות כשרות 'אלטרנטיביות' בהתאם לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין. העתירה דורשת לאפשר תעודות שעליהן יהיה כתוב 'השגחה' ולא 'כשרות' כך שהדבר לא יהווה עבירה על חוק הונאה בכשרות.

עמדת המדינה בנושא עברה שינוי מהותי לדברי השופט סולברג. "מוסד היועץ המשפטי לממשלה לא מדבר בקול אחד וברור. אני לא יודע מה קרה כאן. השינוי הפרסונלי לא צריך להשפיע על עמדת המדינה ששינתה את עמדתה ב-180 מעלות.

בדיון שנועד לאפשר שימוש בתעודות 'השגחה', עלתה ההשוואה לתעודות הניתנות על-ידי הבד"צים השונים, מה שעורר את תמיהתו של השופט ג'ובראן: הרבנות נותנת אישור לתעודת כשרות של בד"צ שהיא מחמירה יותר, למה לא לתת תעודה מקלה יותר? לתמיהתו הצטרף השופט אורי שהם שטען כי מתן התעודות על-ידי הבד"צ היא 'קריצת עין' למגזר החרדי.

מצעד תמיהות השופטים על המצב הקיים נמשך בדיון. השופטת אסתר חיות תמהה "האם תעודת כשרות היא חזות הכול? מה לגבי מי שבאמת הכול כשר אצלו אבל לא רוצה תעודה מרבנות? זה אבסורד!". הנשיאה נאור הוסיפה גם היא לתמוה ואמרה "אם בעל עסק מציג את עצמו כמי שמוכר מוצרי חלב שנקנים רק במקום שבו יש תעודת כשרות. בעל המסעדה שם שלט שאומר שאין לו תעודת כשרות מהרבנות אבל הוא מספר ללקוחות מה יש במסעדה שלו, זאת הונאה?".

נציגי הפרקליטות עורכי-הדין אבינועם סגל אלעד ואבישי קראוס ענו לחלק מתמיהות השופטים והסבירו כי חוק ההונאה בכשרות נועד למנוע מצבים של הונאה ולכן רק תעודת כשרות של הרבנות מעניקה למקום כשרות על-פי חוק. במענה להשוואה עם תעודות הכשרות של הבד"צים הם אמרו כי כשרות זו מגיעה בנוסף לתעודת הכשרות של הרבנות ולא מחליפה אותה, כך שחוק ההונאה בכשרות מחייב מקום המפרסם עצמו כ'כשר' גם בכשרות של הרבנות.

ארגון חותם וארגון כושרות מסרו בתגובה לדיון "מסתמן ששופטי בג"צ לא נפלו במלכודת שניסו להניח לפתחם הרפורמים והארגונים הליברלים בציונות הדתית שחברו אליהם. בית המשפט השכיל להבין את הניסיון הנואל להטעות את אזרחי מדינת ישראל, החפצים ברובם המוחלט לצרוך מזון כשר, ולהטעות אותם בתעודות כשרות ללא משמעות אמתית, תוך ביצוע הונאה והכשלת הציבור.

הקמפיין המתוזמן של אותם הארגונים, שניסה לרסק את הרבנות הראשית תוך רמיסת צרכני הכשרות לא הועיל, ומסתמן שבג"צ הבין את הצורך בתפקידה המשמעותי של הרבנות הראשית כרגולטור בתחום הכשרות, וכמוסמכת לתת מענה מקצועי בתחום.

אנו רואים חשיבות לאפשר לרבנות הראשית לשפר את מערך הכשרות כפי שעולה ממסקנות הוועדה שהוקמה ועתידה להגיש את מסקנותיה בקרוב, ואנו מקווים שהחלטת השופטים תהיה בהתאם".
תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


4 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 20 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד