בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

חתירה למגע או מנוסה רבתי?

בצה"ל ניסו להכחיש את הרושם הרע שעולה מסרטון תיעוד הפיגוע בארמון הנציב, אז איפה האמת? שפטו בעצמכם

  • אורי קירשנבום
  • י"ד טבת תשע"ז - 20:00 12/01/2017
גודל: א א א
זירת הפיגוע (הלל מאיר TPS)
זירת הפיגוע (הלל מאיר TPS)

"היריות הראשונות של החיילים היו אחרי שאני סיימתי לירות במחבל. העובדה שהיתה פה התמהמהות של עשרות חיילים עם נשק, אני לא רוצה להגיד במפורש את המילים אלאור אזריה אבל אין לי ספק שזה היה גורם משפיע" - העדות הזו שנאמרה על ידי איתן רונד, מדריך הטיולים שחיסל את המחבל בפיגוע בארמון הנציב, בראיון ספונטני בעודו מטופל באמבולנס, הקפיצה מדינה שלימה.

הסרטון המתעד את מנוסתם של עשרות צוערים על נפשם הביא לכך שצה"ל ודוברו הודיעו כעבור שעות בודדות לאחר האירוע שתחקיר ראשוני העלה תמונה שונה מזו שתיאר מדריך הטיולים ולמחרת כבר עמדה קצינה שנכחה במקום מול המצלמות והסבירה שהצוערים כולם בצעו מלאכתם נאמנה - "בצורה הכי טובה שיש" כלשון הקצינה שהתראיינה בתקשורת - חתרו למגע, פעלו לסיומו של הפיגוע במהירות וטיפלו בפצועים..

לקראת האתר החדש: עזור לנו להיות אתר טוב יותר – לחץ כאן!

אותו דובר צה"ל שמיהר לשגר גינויים חריפים עם פרסום הסרטון שצולם על ידי עימאד אבו שמסייה, מתנדב 'בצלם', בו נראה אלאור אזריה יורה במחבל הפצוע בחברון, ניסה להסביר לכולנו שהסרטון מארמון הנציב שנלקח ממצלמות אבטחה במקום אינו משקף את המציאות המורכבת בשטח נכוחה.

ובכן, מבט מדוקדק יותר בסרטון התיעוד של הפיגוע מעלה תמונה עגומה ומציב סימני שאלה קשים על הנסיון להציג את מנוסת הצוערים כדבר תקין.

מתחילת הסרטון נראים הצוערים מחולקים לשתי קבוצות: קבוצה אחת עומדת על המדרכה בסמוך לכביש וקבוצה שנייה קרובה יותר למצלמה. בדקה 0:47 בסרטון נראית המשאית בה נוהג המחבל נכנסת לתמונה. שנייה לאחר מכן פוגעת המשאית הנהוגה בידי המחבל בחלק מקבוצת החיילים העומדים בסמוך לכביש, חלקית שניה לאחר מכן עוברת המשאית את הקבוצה ומשאירה מאחור נפגעים, חלקם שרועים על הארץ. משלב זה ובמשך 26 השניות שלאחר מכן מנסה המחבל "לשפר" את "הישגיו" ולפגוע בכמה שיותר חיילים.

כבר בדקה 0:49 נראים חלק מהצוערים בקבוצה שמבינים במה מדובר נמלטים על נפשם עם הנשקים עליהם. בדקה 0:55 נראית תכונה בקרב החיילים שבקבוצה הרחוקה יותר מהכביש, זו הקרובה למצלמה. אחד מהם רץ מיד לכיוון ההתרחשות. חמש שניות לאחר מכן נמלטים רוב החיילים שבקבוצה זו, מעטים מהם בלבד נעים לכיוון המשאית, אחרים עומדים במקום ומתלבטים מה לעשות.

הקצינה מאיה פלר שדברה עם התקשורת למחרת הפיגוע הסבירה את מנוסת החיילים - "כשאתה רואה מחבל נוסע לכיוון שלך אתה תברח", אבל התמונות מוכיחות כאלף עדים שרוב ככול הצוערים שנמלטו מהזירה לא היו בכלל בטווח הנסיעה של המשאית. בטח שלא החיילים מהקבוצה הרחוקה מהכביש, וגם לא אלו שעמדו בקבוצה שנפגעה - הרי המשאית המשיכה בנסיעה ורק כעבור כעשר שניות הצליח המחבל לנוע שוב לכיוון הנפגעים.

בשביל להבין כמה השניות הללו קריטיות כדאי לזכור ששלושה מהנרצחים בפיגוע חולצו מתחת גלגלי המשאית שעלתה עליהם במהלך הנסיעה לאחור, דקה 1:14 בסרטון. אם במשך 26 השניות שמאז הפגיעה הראשונה ועד הדריסה השנייה היו קני רובה רבים יותר מכוונים אל המחבל שנהג במשאית ייתכן מאוד שהתוצאה היתה שונה.

כמובן שהדברים אמורים גם ביחס לטיפול בנפגעים: איך ייתכן שעשרות צוערים לא רצים באופן מיידי לסייע לפצועים הרבים השרועים על הקרקע?

צודקים דובר צה"ל ואחרים שטענו שחיילים היו שותפים בחיסול המחבל וחתרו למגע, אכן היו כאלה שנהגו כמצופה. אבל עובדה זו לא משנה את המציאות העגומה שעשרות צוערים, קציני המחר של צה"ל, נמלטו מזירת פיגוע רצחני כשהם משאירים מאחור מחבל עם כלי משחית וחברים מדממים.

כאן המקום להזכיר שלפני כחודשיים הודח קצין בחטיבת 401 של השריון לאחר שלא חתר למגע בפיגוע בו נכח בגבעת התחמושת בירושלים.

אילו סנקציות ינקוט הדרג הפיקודי בצה"ל נגד עשרות הצוערים שנסו על נפשם ולא חתרו למגע? האם מישהו בצבא התעורר לחשבון נפש על כך שקציני המחר של צה"ל מאבדים עשתונות נוכח מחבל הנוהג במשאית?

תגובות (6) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד