בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

כך זה נראה כאשר הקרקע שייכת ליהודים

בג"ץ דחה את עתירת בעלי הקרקע והפולשים הבדואים עדיין מתגוררים במקום. המדינה טענה כי לאור המאמצים להסדרת הבדואים - לא ניתן לאכוף את החוק...

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • י"ג שבט תשע"ז - 08:57 09/02/2017
גודל: א א א
בנייה בלתי חוקית בביר הדאג (צילום מסך)
בנייה בלתי חוקית בביר הדאג (צילום מסך)

כחמש מאות מבנים בנויים על קרקע פרטית בניגוד לחוק, אולם המדינה מסרבת לפנות את הפולשים מהמקום. אם תהיתם, לא מדובר במבנים של יהודים ביהודה ושומרון, אלא במבנים בכפר הבדואי ביר הדאג' הממוקמים שלא כחוק על רקע השייכת בין היתר למשפחת גולובנציץ.

הסיפור החל לפני למעלה מ-30 שנה, אז נקנתה בידי מספר יהודים, לצורכי השקעה ועסקים, קרקע בגודל של 2,000 דונמים באזור הנגב הצפוני, סמוך לקיבוצים רתמים ורביבים. אז, הקרקע עוד הייתה ריקה מאדם.

עם הזמן, המדינה הקצתה לבדואים 900 מגרשים בקרבת מקום ובדואים רבים עברו להתגורר באזור, אולם המגרשים שהקצתה המדינה נותרו ריקים עד עצם היום הזה. אותם בדואים שהגישו, השתלטו על הקרקע הפרטית של משפחת גולובנציץ וזהו הכפר ביר הדאג' של היום.

לפני כחמש שני הגישו בעלי הקרקע עתירה לבית המשפט המחוזי לעניינים מנהלים בבאר שבע. תגובת המדינה לעתירה הייתה, בין היתר, כי כיוון שהעותרים השתהו בהגשת העתירה, דינה להידחות על הסף. בית המשפט דחה את העתירה והעותרים הגישה עתירה נוספת – הפעם לבג"ץ.

מי שדנה בתיק "ביר הדאג'" הייתה נשיאת בית המשפט העליון דהיום, מרים נאור. כפי שפורסם ברדיו גלי צה"ל, גם אז הביאה המדינה טיעון חדש: לא ניתן לבצע אכיפה כנגד הבנייה הבלתי חוקית כיוון שכבר מספר שנים נעשים מאמצעים להסדרת הבנייה הבדואית בנגב. אכיפת החוק עלולה לפגוע במהלכים, טענו.

השופטת נאור, שדחתה את העתירה, כתבה בהחלטה: "לא ניתן לקחת קרקע העותרים ולשים אותה עם כל הכבוד במרכז החיים". בראיון לרדיו גלי צה"ל אמר בנו של אחד מבעלי הקרקע, ד"ר חיים גולובנציץ: "חברים אמרו לי שאפשר ללכת לארגון יש דין, הם יצליחו שהעתירה תתקבל", אמר.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד