בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

כמה מהציבור מאמינים למה שקוראים בתקשורת?

על-פי מדד הדמוקרטיה שהוגש השבוע לנשיא המדינה: הציבור כמעט ולא מאמין בתקשורת. רוב מוסודת המדינה בירידה

  • כלב אליהו
  • כ"א כסלו תשע"ז - 08:00 21/12/2016
גודל: א א א
תקשורת וצלמים (דוברות המשטרה)
תקשורת וצלמים (דוברות המשטרה)

מדד הדמוקרטיה שהוגש השבוע לנשיא המדינה ראובן ריבלין, על-ידי 'המכון הישראלי לדמוקרטיה', לשנה זו מצביע על ירידה חדה באמון הציבור באופן כללי, אך הירידה המשמעותית היא הירידה באמון הציבור התקשורת.

לפי המדד, אמון הציבור בתקשורת עומד השנה על 24% בלבד בעוד שרק בשנה החולפת עמד אמון הציבור על 35.5%. משמעות הדבר היא שפחות מרבע מאזרחי ישראל, מאמינים כי התקשורת בישראל אכן מבצעת את עבודתה באופן מקצועי ודיווחיה הולמים את המציאות באופן הנכון.

מדדי 'אמון הציבור' כללו את כלל מוסדות השלטון ובאופן לא מפתיע ישנה ירידה גם ביחס לשנה הקודמת וגם ביחס לממוצע המשוקלל של אמון הציבור על-פי המדדים שנבדקו החל מלפני 13 שנה. אמון הציבור בכנסת עומד על 26.5%, ירידה ביחס לשנה שעברה שבה עמד הערך על 35%, אמון הציבור בממשלה עומד על 27% לעומת השנה הקודמת שבה הוא עמד על 36%, ואילו אמון הציבור במפלגות עומד על כ-14%, לעומת 19% בשנה שעברה. יודגש, כי מה כולל האמון, וכיצד נקבע האם יש אמון או לא, לא נכלל במסגרת הדו"ח.

מוסדות נוספים שנבדקה מידת האמון בהם, הם נשיא המדינה, בית המשפט העליון, משטרת ישראל וצה"ל. בכל המוסדות שנבדקו חלה ירידה ביחס לשנה שעברה, כמו למשל בית המשפט העליון שקיבל 56% לעומת 62% בשנה שעברה, אך המוסד היחידי הזוכה למידת אמון גבוהה הא צה"ל: ל-90% מהציבור היהודי ישנו אמון בצבא.

| הפוליטיקאים מנותנים מצרכי הציבור

בקטגוריה 'פוליטיקאים וציבור' נבדקה עמדת הציבור לגבי עבודתם של חברי-כנסת: רוב הציבור הישראלי חושב כי הפוליטיקאים מנותקים מצרכי הציבור, אך לעומת זאת, כשליש מהציבור חושב שחברי הכנסת עובדים קשה ומבצעים את תפקידם כראוי. כמעט מחצית מהישראלים סבורים שאין מפלגה בארץ המייצגת את השקפותיהם כדבעי. בקרב ערביי ישראל ישנה הפתעה קטנה: רובם, כ-60% סבורים כי חברי הכנסת הערביים דואגים יותר לערביי עזה, ויהודה ושומרון ופחות עסוקים בבעיותיהם של ערביי ישראל.

'הפתעה' נוספת המופיעה בקטגוריה זו היא, שכמעט מחצית מתושבי ישראל סבורים כי בכדי להתמודד עם בעיותיה של המדינה, ישנו צורך במנהיג חזק שלא יתחשב בכנסת, בתקשורת ובדעת הקהל.

ואולם, על אף חוסר האמון המשווע במוסדות הפוליטיים ובשלטון, רוב אזרחי ישראל גאים להיות 'ישראלים', כולל יותר ממחצית ערביי ישראל, רק כחמישית מתושבי ישראל חושבים שמצבה הכללי של המדינה הוא רע. ביחס למצב האישי, רוב תושבי ישראל – ושוב, כולל ערביי ישראל – חושבים שמצבם האישי טוב.

תגובות (4) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד