בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

ליקויים במשטרת ישראל

מעצרים מיותרים, אי מתן זכויות לעצורים וטיפול לקוי באלימות שוטרים. אלו הנתונים שעולים מדוח שפרסמה הסנגוריה הציבורית על השנה הלועזית הקודמת

  • טוביה אריאל
  • כ"ב אלול תשע"ה - 12:45 06/09/2015
גודל: א א א
משרדי הסנגוריה הציבורית בתל אביב (ויקיפדיה)
משרדי הסנגוריה הציבורית בתל אביב (ויקיפדיה)

על פי דו"ח שפרסמה הסנגוריה הציבורית, עולה כי בשנה הלועזית הקודמת, התבצעו כאלף מעצרים יותר מאשר בשנה שקדמה לה. עוד עולה מהדו"ח ביקורת חריפה כלפי המשטרה, בטענה שעצורים אינם מיודעים על זכותם לדבר עם עורך דין לפני החקירה. בנוסף דווח על תופעה מדאיגה של טיפול לקוי בתלונות על אלימות שוטרים.

בשנה האחרונה עצרההמשטרה 23,671אזרחים, תוספת של כאלף עצורים לעומת השנה שקדמה לה. לטענת הסנגוריה עולה חשש כי העליה במספר המעצרים היא תוצאה של הוראות מגבוה. לדברי הסנגוריה, על אף שקיימות פסיקות רבות של שופטים כי המעצר לא נועד להרתעה, בפועל יש במשטרה תכנית להעלאת מספר המעצרים. לטענת הפרקליטות לרובם הגדול של עצורי הימים, לא מוגש כתב אישום.

מעצר. אילוסטרציה (אלחנן גרונר)

בדו"ח מוגשת ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה בטיפול בתלונות על אלימות שוטרים.על פי הדו"ח, על אף שחלה עלייה ניכרת במספר כתבי האישום שנפתחו לאזרחים בגין אלימות כלפי שוטרים, הרי שבמקרים של תלונות על אלימות שוטרים כלפי אזרחים, המשטרה חוקרת רק כשליש עד חצי מהתלונות. גם במקרים בהםנפתחתחקירה, טוענת הסנגוריה כי, "קיים שיעור נמוך של מיצוי הדין עם השוטרים להם יוחסה העבירה".

בנוסף נטען כי על אף הוראות החוק בעניין, ברבים מהמקרים נמנעים השוטרים מלספר לעצורים על זכותם החוקית להיועץ בעורך דין לפני החקירה. כך שלמעשה רוב העצירים בישראל אינםמנצלים את זכותם החוקית,ועוברים את החקירה בלא שנועצו לפניה עםעורך דין.

טענה נוספת אומרת כי המשטרה מקשה על אזרחים המעוניינים לנהל משפט חוזר בעניינם. לטענת הפרקליטות, ברבים מהמקרים מונעת המשטרהמהאזרחים את הזכות לבדיקת מוצגים בתום ההליך המשפטי, אינה מעבירה מידע לעיונה של הסנגוריה הציבורית, ואף משמידה מוצגים, לעיתים גם באופן לא חוקי.

ד"ר יואב ספיר, הסניגור הארצי אמר, כי "הדו"ח מתמקד בכמה מהבעיות הבוערות הקיימות כיום במערכת המשפט הפלילי הישראלית. אני מקווה שהאמור בדו"ח יוביל בהקדם לשיפורים הנדרשים".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 16 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד