בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

נתניהו זימן את שגריר ארה"ב לשיחה

ראש הממשלה ממשיך בשורה של צעדים בעקבות החלטת מועצת הביטחון

  • כ"ה כסלו תשע"ז - 18:15 25/12/2016
גודל: א א א
בנימין נתניהו (קובי גדעון לעמ)
בנימין נתניהו (קובי גדעון לעמ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן אחה"צ את דן שפירו, שגריר ארה"ב בישראל לשיחת נזיפה לאחר שארה"ב לא הטילה וטו על החלטת מועצת הביטחון להכיר במפעל ההתנחלויות כלא חוקי.

מדובר בצעד חריג למדי מצד נתניהו, אך הוא רק חלק משרשרת פעולות שנוקט ראש הממשלה בעקבות החלטה 2334 של מועצת הביטחון. בין השאר, ביטול ביקורים דיפלומטיים שהיו אמורים להתקיים, והחזרת שגרירים משתי מדינות.

החלטה מס' 2334 שהתקבלה במועצת הביטחון של האו"ם בשבת האחרונה, לא הייתה אקראית. מבין 15 המדינות המרכיבות את מועצת הביטחון, זכתה ההחלטה לרוב מוחלט של 14 מדינות ולנמנעת אחת – ארצות-הברית – שככל הנראה ארגנה את תמיכת כל ה-14 הנותרות. תגובת ראש הממשלה הייתה חריפה כאשר על-פי מקורביו הוא "השתולל מכעס" כאשר שמע על תוצאותיה.

על מה כל המהומה? ובכן, על-פי עקרונות ההחלטה, כל היישובים הממוקמים מחוץ לקווי ששת הימים, אינם חוקיים, והם מהווים 'מכשול' לשלום. על מדינת ישראל להפסיק באופן מידי כל פעילות ביישובים אלה, ועל מדינות העולם לבצע הבחנה בין מדינת ישראל 'החוקית' למדינת ישראל ה'לא-חוקית'. בנוסף, הונחו סעיפי 'מס שפתיים' האומרים כי יש לעשות מאמצים לקידום פתרון 'שתי המדינות', ושיש להימנע ממעשי טרור ופרובוקציות משני הצדדים.

החלטת מועצת הביטחון של האו"ם איננה החלטה מחייבת ולא נגזרת ממנה כל החלטה מעשית בזמן הקרוב, אלא שישנן מספר השלכות אפשריות להחלטות אלה, התלויות במידה רבה בעמדה הפוליטית של המתבונן. ישנם החוששים מהעמדה לדין בבית הדין הבינלאומי בהאג של מנהיגים ישראליים בשל פשעי מלחמה, ישנם החוששים מדיווח מפורט על כל התפתחות בבנייה ביו"ש, בידי מזכ"ל האו"ם האמור לדווח על ביצוע ההחלטה, וכמובן, החששות הכבדים בעיקר בקרב חוגי השמאל, על החרמות שונות מקרב גופים בינלאומיים.

הנשיא האמריקאי הנבחר דונלד טראמפ הזדרז להודיע כי "בעוד שלושה שבועות דברים ייראו אחרת", אך בישראל החליטו, ככל הנראה, שלא להמתין לסיום שלושת השבועות המדוברים. החל מהבוקר, ישנה שורה ארוכה של צעדי תגובה, בעיקר מכיוונו של ראש הממשלה: זה התחיל בהחזרת השגרירים מניו-זילנד ומסנגל: שתי מדינות שהיו בין מגישות הצעת ההחלטה למועצת הביטחון, עבור דרך ביטול ביקורו של ראש ממשלת אוקראינה היהודי שתוכנן לשבוע זה, המשך בביטול סיוע לסנגל וכלה בהזמנת כל שגרירי המדינות לשיחות נזיפה.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד