בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

עד היכן סמכותו של הצו המנהלי הצבאי?

בית המשפט קבע כי מורחק מנהלי שנחשד בהפרת צו אלוף לא יעצר עד תום ההליכים, אך השופטת סירבה להכריע בסאגה המשפטית שהתעוררה בעניינו בשאלת סמכותו של אלוף הפיקוד מחוץ לאזור שליטתו

  • יח"צ
  • י"ז אלול תשע"ו - 19:35 20/09/2016
גודל: א א א

המשטרה עצרה שלשום את אביתר סלונים, צעיר בשנות ה-20 לחייו תושב השומרון, בטענה שהפר צו מנהלי שניתן לו בידי אלוף פיקוד המרכז רוני נומה.

הצו יצר סאגה משפטית ייחודית ותקדימית, מאחר והורה לצעיר לשהות בישוב צופים בלבד, וכן במעצר בית לילי בבית הוריו שבישוב. אולם הצעיר מתגורר באזור בית שמש וקיבל את הצו בהיותו בירושלים.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו שיגר פניה ללשכת אלוף הפיקוד ובה הסביר כי על פי החוק אין לאלוף הפיקוד סמכות מחוץ לתחומי יהודה ושומרון ולכן הדרישה מהצעיר לחזור לישוב צופים ולשהות שם אינה כלולה בסמכותו של האלוף.

בפיקוד מרכז החלו בהתכתבות עם עו"ד יאדו בנושא, אך זו נעצרה לאחר שעו"ד יאדו הבהיר כי אין סמכות לעצור את הצעיר וכי הוא ישאר להתגורר בדירתו סמוך לבית שמש.

קרוב לשלושה שבועות עברו מאז המכתב, וביום ראשון נעצר הצעיר באזור בית שמש ובאותו יום הוגש נגדו בבית משפט השלום בפתח תקוה כתב אישום שכולל חמש עבירות של הפרת הצו, ומסתמך על הגעת שוטרים לבית הוריו כאשר הוא אינו נוכח שם. המשטרה אף ביקשה לעצור אותו עד לתום ההליכים נגדו בטענה שהוא מסוכן.

עו"ד אביחי חג'בי ייצג את הצעיר בדיון מטעם ארגון חוננו וטען כי לאלוף הפיקוד אין סמכות מחוץ לשטחי איו"ש, וכי הדברים הובהרו ללשכת האלוף במכתב שלא נענה. בנוסף טען חג'בי כי אם הצעיר היה כה מסוכן, היה על המשטרה לעצור אותו מיד ולא לחכות שלושה שבועות, כאשר מהרגע הראשון ידעה שהוא נשאר באזור בית שמש.

השופטת אתי כרייף דחתה את ההחלטה בנושא ליום שלישי, ובשעות הצהריים מסרה את החלטתה, על פי הצעיר יוכל להשתחרר לאחר שיציג חלופת מעצר.

השופטת סירבה להכריע בנושא המשפטי של תחום סמכות אלוף פיקוד המרכז, בנימוק שישנה חזקת תקינות לצו האלוף, וכי הערכאה המתאימה היא בוועדת הערר הצבאית.

עו"ד אביחי חג'בי מחוננו מסר בתגובה: "בסופו של יום על אף שבית המשפט התעלם מטענותיי העיקריות, הורה בית המשפט על שחרור מרשי ודחה את בקשת משטרת ישראל".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד