בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

רוב הלוחמים לא מאמינים שיקבלו גיבוי

רוב הלוחמים בצה"ל לא מאמינים שיקבלו גיבוי ממפקדיהם, כך על פי סקר צה"לי

  • כלב אליהו
  • י"ד טבת תשע"ז - 19:33 12/01/2017
גודל: א א א
לוחמי צהל בפעילות. ארכיון (דוצ)  (דוצ)
לוחמי צהל בפעילות. ארכיון (דוצ) (דוצ)

מחלקת מדעי ההתנהגות בצה"ל, עשתה לאחרונה מחקר בקרב מאות חיילים בשירות חובה, וממצאיו התפרסמו בעיתון 'הארץ'. על-פי הפרסום, המחקר שנערך בדק סוגיות שונות הנוגעות לשירות הצבאי ובהם מידת החשיבות שמייחסים החיילים לשירותם הצבאי ועוד. בנוגע לגיבוי המפקדים במקרה של טעות, עולה כי רק 41% מהחיילים הלוחמים סבורים כי מפקדיהם יגבו אותם, בעוד שבקרב כלל חיילי החובה, סבורים 51% מהלוחמים כי מפקדיהם יגבו אותם במקרה של טעות. יתרה מזו, עורכי המחקר בעצמם ציינו כי "ניתן להניח שממצאים אלו מושפעים מאירועי אלאור אזריה".

נתוני המחקר מראים עוד על ירידה חדה במוטיבציה של בלוחמים בצה"ל. על פי המחקר, ישנה יציבות בשביעות הרצון של לוחמים משירותם הצבאי, ובדומה לשנים עברו, 73% מהלוחמים מרוצים משירותם הצבאי. אך בניגוד גמור לשביעות הרצון, ישנה ירידה בהסכמה עם הקביעה כי 'שירות קרבי תורם למדינה יותר מכל שירות צבאי אחר': רק 40% מהלוחמים הסכימו עם הקביעה הזו, אך לפני כשנתיים 54% מהלוחמים בצה"ל ענו בחיוב לקביעה זו.

ההבדל בין הנתונים של החיילים הלוחמים לכלל חיילי החובה מתבטא גם ביחס למפקדם הישיר. בארבעת השנים האחרונות ישנה ירידה חדה בקרב הלוחמים בשביעות רצונם ממפקדם הישיר ובתחושת הערכה כלפיו. שיעור שביעות הרצון מהמפקד הישיר עמד על 76% בקרב הלוחמים לפני כארבע שנים, ואילו השנה הוא עמד על 61% בלבד. כמו כן, 75% מהלוחמים חשו הערכה למפקדם לפני כארבע שנים ורק 67% מהלוחמים חשים הערכה למפקדם השנה.

סיכום המחקר כפי שנכתב בידי עורכיו מצביע על פער בין תחושות שביעות הרצון, הגאווה והנחיצות של לוחמי החי"ר ביחס לחילות קרביים אחרים ולחיילים שאינם לוחמים. הנתונים מראים כי קיימת שחיקה כללית בתפיסה כי תפקידי לחימה הם משמעותיים יותר מתפקידים אחרים. נתונים אלו חופפים תהליכים אחרים המתרחשים בצה"ל בשנים האחרונות, ובהם מועמדים לשירות ביטחון, בעלי כישורים גבוהים מעדיפים לפנות לתפקידים מורכבים ויוקרתיים שאינם מסוכנים, כגון לוחמת סייבר, ולא לפנות אל תפקידי הלחימה בשטח.

דובר צה"ל סירב להגיב לפרסום המחקר בטענה כי מדובר בסקר פנימי של הצבא. עם זאת, קצין בכיר במטכ"ל אמר לעיתון 'הארץ' כי אכן חשש הלוחמים מהעדר גיבוי של מפקדיהם מחייב מעקב של הצבא, אך הטענה על קשר כלשהו למשפט אזריה איננה נכונה על-פי התרשמות המפקדים בשטח. עם זאת, הפיחות במעמד הלוחמים, ועליית מעמדם של התפקידים הטכנולוגיים, משקפים בעיה אמתית שהצבא יידרש לטפל בה בדחיפות.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד