בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

ריגול חמור? כך פעל אלעד סלע

בכתב האישום מתואר כיצד מסר החייל מבת עין מידע לחבריו וכיצד בשב"כ הגדירו התוועדות לקראת יציאה לשליחות בהודו כ'מפגש פעילי ימין קיצוני'

  • מערכת הקול-היהודי
  • כ"ה ניסן תשע"ה - 20:00 14/04/2015
גודל: א א א
אלעד סלע בבית הדין הצבאי ביפו בהגשת כתב האישום (ארגון חוננו)
אלעד סלע בבית הדין הצבאי ביפו בהגשת כתב האישום (ארגון חוננו)

"כתב אישום בעייתי שדגל שחור מתנוסס עליו", כך הגדיר עו"ד עדי קידר את כתב האישום שהוגש אתמול (שני) כנגד החייל אלעד סלע מבת עין. "אני חושב שזו הפעם הראשונה שהמערכת מגדירה רשמית את נוער הגבעות כאויב".

סעיפי האישום נגד סלע הינם חמורים, בהם ריגול חמור שעונשו יכול להגיע למאסר עולם וכן גילוי ידיעות שעונשו עד חמש שנות מאסר. בכתב האישום פורטו המעשים אותם ביצע לכאורה סלע, המעלים סימני שאלה גדולים על אופי הפרשנות אותו נתנה הפרקליטות הצבאית למעשיו ובכלל, על אופן התנהלותה של המערכת הביטחונית כנגד פעילים יהודים.

עוד בנושא:
"צה"ל הוא זה שגורר יהודים לריגול"
"לראשונה מגדירים את נוער הגבעות כאויב"
החייל מבת עין הואשם בריגול חמור
אלעד סלע מובא לדיון בבית המשפט. ארכיון (סוכנות תצפית)

את שירותו הצבאי החל סלע דרך פרויקט 'שחר' לגיוס חרדים, בחודש כסלו ה'תשע"ד. אז התגורר סלע בישוב אפרת שבגוש עציון, בן 24 נשוי ואב לילד. בשל מצבו הבריאותי הוצב סלע כחוקר מודיעין בחטיבת עציון, תפקיד אליו הוכשר קודם לכן ולמענו עבר קורסים במספר נושאים. על פי האישום, מחודש כסלו השנה, החל סלע למסור ידיעות שונות ביותר מעשרה הזדמנויות. את המידע הוא השיג לאחר חיפוש במערכת אח"מ, מערכת מודיעינית מסווגת המכילה חומרים מודיעיניים ברמת סיווג של 'סודי' ומעלה. החומרים במערכת זו נאספו על ידי גורמי שב"כ, מודיעין צה"לי ומשטרה, והמערכת משמשת לצורך העברת ידיעות בין הגופים הללו. רשימת מילות החיפוש בהם השתמש סלע זכתה לחיסיון בכתב האישום אך נאמר כי סלע פתח למעלה מ-15,000 מסמכים מסווגים במערכת במהלך החיפושים אותם ביצע.

עובדות כתב האישום מתייחסות למידע אותו העביר סלע לחבריו בבת עין סביב אירועי פגיעה בערבים. בעובדות כתב האישום נכתב, כי סלע מסר מידע לקטין תושב בת עין בשם א.מ, לפיו א.מ הינו יעד למעצר כיוון שבכוונתו להוציא אירוע תג מחיר. מאוחר יותר, דיווח סלע לקטין אחר בשם ש.א שבאותו היום סיים תקופה של הרחקה מנהלית משטחי יו"ש, כי הוא חשוד, יחד עם מספר מחבריו, בכריתת עצים, ארגון הפרות סדר ומעורבות באירועי תג מחיר שונים. במקרה נכתב כי אחד הפעילים שרף לאחר הדיווח את הדף אותו הדפיס סלע מתך מערכת האח"מ. במקרה אחר ניסה הנאשם לדווח לשני קטינים כי הם חשודים בהצתת מסגד בכפר ג'בעה הסמוך לבת עין.

| התוועדות 'צאתכם לשלום' נרשמה כ'פגישת פעילי ימין קיצוני'

באחד הפעמים בהם ביצע חיפוש במערכת, הבחין סלע כי קיים מידע לפיו "דוד אור שחר וחבריו תכננו לערוך פגישת פעילי ימין קיצוני, ומשטרת ישראל התכוננה לבדיקות אודות פגישה זו". לאחר מעשה מתברר כי מדובר בהתוועדות 'צאתכם לשלום' אותה ערך שחר בביתו של שליח חב"ד בירושלים, טרם יציאתו לשליחות בבית חב"ד בהודו. שתי ניידות משטרה חיכו מחוץ למקום בו נערכה ההתוועדות. בימים אלו נמצא שחר בהודו אך כבר כעת הוא מתכנן את ההתוועדות 'בואכם לשלום' עם שובו ארצה.

באחד הסעיפים נכתב, כי סלע מסר לשני קטינים כי הם חשודים בהשלכת בקבוק תבערה לעבר מונית ערבית לפני כשנתיים וחצי סמוך לישוב בת עין, אירוע בו נפצעו שישה ערבים. אלא שקשה להגדיר מידע זה כמסווג, מאחר והשניים נחקרו זמן ארוך בידי המשטרה והשב"כ ובתקשורת רמזו האחרונים כי שמו את ידיהם על מבצעי המעשה. מאוחר יותר שוחררו השניים לביתם לאחר שהכחישו בחקירות את המיוחס להם.

תפיסתו של סלע התאפשרה ככל הנראה לאחר שזה העביר מידע למספר קטינים בבת עין כי במשטרה נערכים לעצור אותם, וזאת זמן קצר לפי ביצוע המעצר. לאחר שקיבל דיווח כי כוחות מתכוננים לפעילות בבת עין, הבחין כי במערכת האח"מ נרשמו שמותיהם של שמונה פעילים אותם מתכוונת המשטרה לעצור. סלע התקשר לחברו בישוב ודיווח על המידע ואף מסר לו להסתיר את הקלע-דוד שברשותו. בהמשך התקשר גם לרכז הנוער בישוב ודיווח לו על המידע. דעתו של רכז הנוער לא הייתה נוחה עם המידע שקיבל וסיפר את שאירע לרבש"ץ הישוב. האחרון העביר את המידע למשטרה ולאחר מכן סלע נעצר.

את המעשים הללו, טוענים בפרקליטות הצבאית, ביצע סלע מתוך כוונה לפגוע בביטחון המדינה. "זו חריגה מסמכות אבל בטח ובטח שלא היתה לו כוונה לפגוע בביטחון המדינה", אומר עורך דינו של סלע, עדי קידר מארגון חוננו. "אני חושב שמדובר בספקולציה ופרשנות, והנאשם עצמו כשקרא את החלק הפרשני של כתב האישום נדהם לראות את הדברים הללו", הוסיף עו"ד קידר.

| גילוי ידיעות על זריקות אבנים לאתר הקול היהודי

סעיף נוסף בכתב האישום עסק ב'גילוי ידיעות', עבירה שיכולה להגיע עד לחמש שנות מאסר. בסעיף זה, מבקשת הפרקליטות הצבאית להאשים את סלע בכך שלטענתם העביר לכתב הקול היהודי מידע אודות אירועים בהם ערבים יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב אזרחיים ולעבר רכבי כוחות הבטחון במקודים שונים. את הדיווחים קיבל סלע באמצעות מערכת 'משואה' אליו הייתה לו גישה במסגרת תפקידו הצבאי.

"בין האירועים לגביהם מסר הנאשם מידע, היו אירוע פח"ע והפס"ד של פלסטינים, דוגמת ידויי אבנים, בפרט לעבר רכב יהודי בחוסאן ובמהלך הפס"ד בבתוניא, יידויי בקתב"ים, פיגועי דקירה ואירוע של גניבת רכב מאזרח ישראלי על ידי פלסטיני בכרמי צור", נכתב באישום. "דיווח זה נעשה לעיתים בזמן אמת ביחס להתרחשויות האירועים. זאת עשה הנאשם בידיעה כי המידע אותו הוא מוסר צפוי להתפרסם באתר הקול היהודי". בגין טענות אלו, נלקח פעמיים כתב הקול היהודי מביתו שבירושלים לחקירה בימ"ר ש"י.

יש לציין, כי באתר הקול היהודי מופעל יומן מתעדכן של 'האינתיפאדה המושתקת', בו מדווחים אירועי טרור שונים אותם מבצעים ערבים כנגד יהודים. אירועים אלה מוסתרים מעיני הציבור וכמעט ולא מדווחים במקומות אחרים. בפועל, מתרחשים מידי יום אירועים רבים יותר מאלו המתפרסמים כאן. אם נתקלת באירוע ביטחוני, ידויי אבנים או תקיפה אחרת, אתה יכול לפנות לקול היהודי במייל: [email protected] או בהודעות טקסט או וואצאפ למספר 050-2184545. כמו כן ניתן לדווח דרך 'המייל האדום'.

תגובות (8) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד