בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

רק בישראל: אסור להגיד שהנרצחים יהודים

נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה הבהירה לתנועת 'דרך חיים' כי פרסום בו נאמר שהנרצחים בפיגועים הם יהודים, עלול "לחזק‏ תוויות ‏שליליות" נגד ערבים ולגרום להפליה נגדם

  • כ"א אדר תשע"ז - 12:50 19/03/2017
גודל: א א א
ארכיון (קובי גדעון לעמ)
ארכיון (קובי גדעון לעמ)

נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה מבהירה כי פרסום הכולל אזכור שיהודים נרצחו בפיגועים, וכולל קשר לשוק העבודה, הינו פסול שכן הציבור עלול להבין ממנו בדרך היקש שמי שעומד מאחורי הפיגועים הם ערבים, ולפיכך העסקתם בשוק העבודה עלולה להיפגע.

הנציבה האזורית של מחוז ירושלים ודרום עו"ד ג'נט שלום, הבהירה את הדברים במכתב לעורכי הדין אורי צפורי ויצחק קובי מהתא המשפטי של תנועת 'דרך חיים', וזאת במסגרת הכתבות ושיחות בין התא המשפטי של התנועה לנציבות, על פני למעל משנה.

ההתכתבות החלה על רקע פרסום של תנועת 'דרך חיים' בגל הפיגועים שהתרחש שהחל לפני כשנתיים, ובמהלכו אף ביצע עובד ערבי של חברת בזק פיגוע רצחני בירושלים. בפרסום נכתב: "יש לך עובד ערבי שאינך בטוח לגבי כוונתו? לצערנו, המציאות מוכיחה שיש סיבה לחשוש. זו לא גזענות. אפשר לעשות זאת באופן חוקי! אתה לא חייב להעסיק מישהו שמסכן אותך. זקוק לסיוע משפטי בנושא? פנה לתא המשפטי של תנועת 'דרך חיים'".

בתגובה פנו מהנציבות לתנועת 'דרך חיים' ודרשו להסיר את הפרסומים בטענה שהם גורמים להפליה. בתנועה הבהירו כי אין כאן קריאה שלא להעסיק ערבים אלא הענקת סיוע משפטי לאלו החוששים מסיכון שלומם. "האם היה אסור על בזק לפטר את העובד שהביע הזדהות עם בן דודו שביצע את הטבח בהר נוף, ולאחרונה המשיך בדרכו וביצע בעצמו פיגוע?", תמהו ב"דרך חיים".

בנציבות הזמינו את עורכי הדין של התא המשפטי של התנועה לפגישה, במהלכה חזרו על עמדתם ואף טענו כי אין לעורכי דין שאינם מהנציבות להציע ייעוץ משפטי בנושא לעסקים, דרישה בעייתית כשלעצמה.

בתגובה הציגו עורכי הדין ציפורי וקובי נוסח לאישור הנציבות ובו הסירו לחלוטין את המילה ערבים.

בפרסום החדש שהוצע לנציבות נכתב: "בעל עסק, יש לך עובד שמביע תמיכה במעשי טרור? מביע שמחה על רצח יהודים? אתה לא בטוח לגבי כוונותיו? לצערנו, המציאות מוכיחה שיש סיבה לחשוש. אתה לא חייב להעסיק עובד שעלול לסכן את חייך או חיי לקוחותיך. פנה לייעוץ משפטי".

אולם בנציבות הבהירו כי גם נוסח זה בעייתי בעיניהם כיוון שהוא כולל את זהותם הלאומית של הנרצחים, ומכך יש להקיש גם על זהות מבצעי הפיגועים, ואזי הדרך לפגיעה בהעסקת ערבים קצרה.

"נוסח זה עדיין מרמז על הבחנה על בסיס לאום, ועלול לשדל מעסיקים ומעסיקות להפלות על בסיס לאום ולכן אינו מקובל על הנציבות", כתבה הנציבה האזורית עו"ד שלום. "‏גם פרסום שיש בו רמיזה לאבחנה בין עובדים או מועמדים יהודים לאילו שאינם יהודים, פוגע בתכלית חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ולכן ראוי שלא יפורסם... מכבסת ‏המילים ‏של ‏הנוסח‏ המוצע ‏לא‏ מהווה ‏תיקון ‏נאות. כפי ‏שהזכרתם ‏במכתבכם, אנו ‏חיים ‏במציאות ‏מורכבת,‏ ובה‏ כל‏ פרסום ‏המכיל ‏אזכור ‏לטרור ‏עלול‏ להיות ‏נפיץ. ‏קריאה ‏כזו ‏עלולה ‏לחזק‏ תוויות ‏שליליות ‏המקושרות ‏ללאום ולהוביל ‏להפליה ‏גורפת ‏על‏ רקע ‏מוצא".

עו"ד אורי צפורי מתנועת "דרך חיים" מסר בתגובה: "התשובה של הנציבות שאוסרת לציין את זהות הנרצחים ולציין שיש טרור נגד יהודים במדינת ישראל הוא אבסורד שממחיש עד כמה רחוק הגיעו גורמים מסוימים בניסיון לכפות מערכת ערכים חדשה על אזרחי ישראל".

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד