בע"ה י' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

שוד והרס במערות הקבורה

מטייל שהגיע לאתר המקראי תל פעור בגוש עציון תיעד פגיעה קשה במערות הקבורה שנחפרו ונבזזו בימים האחרונים. תנועת רגבים: "השודדים לא רק תאבי בצע, אלא משמידים במכוון שרידים יהודיים"

  • יח"צ
  • כ"ג כסלו תשע"ז - 08:08 23/12/2016
גודל: א א א
המערה (חדשות 0404)
המערה (חדשות 0404)

שוד מערות הקבורה היהודיות בלב גוש עציון, מתבצע לאור היום, כך עולה מתיעוד שהעביר אתר חדשות 0404 לידי תנועת רגבים.

מטייל שהגיע היום (חמישי) לאתר תל פעור (ח'ירבת זכנרח), שבין היישובים אפרתה ואלעזר, נדהם לגלות במערות הקבורה מספר רב של דליים וציוד חפירה. בפתח המערות נשפכה כמות רבה של שפך עפר טרי שהוצא מתוך המערות, מה שמוכיח כי החפירות התבצעו במהלך הימים האחרונים.

אתר זה מזוהה כמקומה של העיר המקראית "פעור" המוזכרת בתרגום השבעים כאחת מערי יהודה. במדרון המערבי של התל חצובות מערות קבורה רבות שהשתמרו בצורה מיוחדת, ואשר בחלקן ישנן עוד עצמות.

בתנועת רגבים שקיבלה לידיה את התיעוד, שיגרו פניה דחופה למינהל האזרחי, רשות העתיקות ולשרה מירי רגב הממונה על רשות העתיקות בדרישה לפתוח בחקירה ולהעמיד את העבריינים לדין.

בארגון מזכירים כי האתר שהושחת נמצא סמוך לשני אתרי קרבות מרכזיים שניהלו החשמונאים מול היוונים בגוש עציון. מיד לאחר הקרב בבית צור, הסמוך ליישוב כרמי צור, יהודה המכבי מחליט לעלות לכבוש את המקדש ולטהר אותו. לאחר שחרור המקדש, התרחש הקרב המפורסם בו נהרג אלעזר החשמונאי מתחת לפיל, אשר לזכרו נקרא היישוב הסמוך "אלעזר", מרחק קצר בלבד מאתר העתיקות שהושחת.

"אני לא יכול שלא לחשוב על העיתוי של השחתת האתר בערב חנוכה", אומר בכאב עובד ארד, מנהל מחלקת השטח בתנועת רגבים. "אנחנו עדים שוב ושוב לתופעה בה שודדים ערבים פוגעים באופן קשה באתרי העתיקות היהודיים, לא רק לשם בצע כסף, אלא גם כדי להשמיד ולפגוע בשרידים שמוכיחים את הקשר העמוק שלנו לארץ".

ארד מוסיף כי הגופים הקיימים לא מצליחים להתמודד מול היקפי התופעה. "המצב הנוכחי הוא פשוט ביזיון. ישנם אלפי אתרים כאלו שמושחתים ונבזזים בכל רחבי הארץ, ובפרט ביהודה ושומרון. יש צורך להקים פורום רחב שייתן לכך מענה – החל מהפעלת קבוצות מתנדבים בשטח דרך הגברת הפיקוח, ועד שינוי החקיקה להחמרת הענישה".

עו״ד תומר ישראל מעמותת 'ירוק עכשיו' מוסיף כי הפגיעה ושוד העתיקות באתרים הארכיאולוגים נמשכים באופן קבוע. "הארכיאולוגיה ואתרי העתיקות ביו"ש נשדדים ונהרסים כמעט באין מפריע והשודדים עושים בעתיקות כבתוך שלהם. אנו מצפים מגורמי האכיפה לשים על כך דגש משמעותי. שוד המערות בגוש עציון הנו רק דוגמה אחת מני רבות לתוצאות של אוזלת היד שמגלות רשויות האכיפה".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 6 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד