בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

שופט ערבי בעד הערבים?

מחקר מוכיח כי הסיכוי של נאשם ערבי לזכות בערר גדלים כאשר אחד השופטים ערבי

  • אלחנן גרונר, הקול היהודי
  • י"ג שבט תשע"ה - 19:17 02/02/2015
גודל: א א א

האם ישיבת שופט ערבי בהרכב שדן בערר של נאשם ערבי מגדילה את סיכויי הערר להתקבל? מחקר שפורסם באתר הארץ טוען שהתשובה חיובית.

לפי הממצאים, כשיושב שופט ערבי בהרכב הדן בערעור של ערבי על גזר דינו, גדל ב-50% הסיכוי שהערעור יתקבל. על מערער יהודי נוכחות של שופט ערבי כמעט ולא משפיעה.

את המחקר ערכו פרופ' אורן גזל־אייל מאוניברסיטת חיפה ופרופ' גיא גרוסמן מאוניברסיטת פנסילבניה ושני חוקרים מארצות הברית. לפי הפרסום בהארץ, המחקר בחן 450 ערעורים שהגישו נאשמים על גזרי דין באישומים פליליים לבתי המשפט המחוזיים.

לפי המחקר, לנאשמים יהודים ההרכב כמעט ואינו משנה. שיעורי ההצלחה שלהם בפני הרכב מעורב דומים לשיעורי ההצלחה בפני הרכב של שופטים יהודים בלבד: כ-36% מהערעורים של נאשמים יהודים בפני הרכב מעורב התקבלו, וכן 39% מהערעורים של יהודים בפני הרכב יהודי.

מנגד, הסיכוי של נאשמים ערבים להצליח בערעור קטן משמעותית אם אין שופט ערבי בהרכב הדן בערעורם. רק 24% מהערעורים של ערבים התקבלו כשההרכב לא כלל שופט ערבי, ואילו כאשר היה שופט ערבי בהרכב, עלה שיעור ההצלחה בכ-50% והעפיל לכ-36%.

נתון שלא דווח בכתבה הוא אחוז העררים המוגשים בידי ערבים ביחס ליהודים, דבר שיכול להביא זוית נוספת לנתונים.

כותבי המחקר מכוונים לכך שיש צורך לשלב שופטים ערבים נוספים במערכת המשפט בישראל. יש לציין כי בארגון חוננו המסייע לעצורים הלאומיים דיווחו לא אחת על החלטות של שופטים ערבים המקלות עם חשודים ונאשמים ערבים, לעומת החמרה במקרים של נאשמים או חשודים יהודים.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד