בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

שירותי בריאות למסתננים: כמה זה עולה לנו?

דו"ח שפורסם על-ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת חושף את העלויות ואת חוסר המדיניות בנושא

  • כ"ג אדר תשע"ז - 07:20 21/03/2017
גודל: א א א

רבות כבר דובר על המחסור החמור במשאבי הרפואה הציבורית, החל ממחסור במיטות, בתקנים, ועד לזליגת רופאים בכירים לבתי הרפואה הפרטיים ואף לחו"ל, אך פחות דובר על תקציב משרד הבריאות עצמו ויעדיו. בדו"ח שפורסם נחשף כי משרד הבריאות מימן בשנה החולפת שירותי בריאות לזרים, שאינם ברי הרחקה, בסכום של 76 מיליון ₪.

עוד בנושא:
דו"ח חדש חושף את הבעיות ב"תיירות מרפא"
הפיגועים שבוצעו בחסות "תיירות מרפא"
ערבים מטופלים בישראל - על חשבונינו

הפגנה של מסתננים בתל אביב. ארכיון

הזמנת הדו"ח וכתיבתו נעשו לקראת דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת לקראת דיון שיקיימו ח"כ אלי אלאלוף וח"כ קארין אלהרר בנושא גיבוש מדיניות מצד משרד הרווחה ומשרד הבריאות עבור מבקשי מקלט וזרים. מהדו"ח עולה כי עיקר התקציב הופנה עבור אזרחי אריתריאה וסודן, המוגדרים כ'אינם ברי הרחקה' בשל הוצאות טיפולים ואשפוזים בבתי הרפואה השונים ברחבי הארץ.

מהי 'חוסר המדיניות' שעליה מדובר? ובכן, אזרחים זרים אינם זכאים ל'סל הבריאות' שמציעה המדינה לתושביה, אך זרים ש'אינם ברי הרחקה' זכאים לטיפול רפואי ללא התניית תשלום מוקדמת, מתוקף 'חוק זכויות החולה'. מתוקף החוק, הזרים זכאים לטיפול רפואי דחוף הכולל טיפול בחדר מיון, אשפוז, ניתוחים, לידות ועוד. חלקם נדרשים לשלם על הטיפול לאחר מכן, אך לא כל הזרים מקפידים לשלם את מלוא העלויות וכך נוצרים לבתי הרפואה 'חובות אבודים' בסכום של מיליוני שקלים.

חוסר המדיניות כולל גם החלטות שונות שהתקבלו בצורה לא מערכתית במהלך השנים. למשל, אי-תשלום על מעקב לתינוקות ולאימהות בטיפות חלב, על הפסקות היריון במקרים של אונס, על טיפול בשחפת ובסוכרת, על טיפולי דיאליזה ועוד. בנוסף, ישנן שתי מרפאות ייעודיות למסתננים בדרום תל-אביב הפועלות במימון חלקי של משרד הבריאות.

במקרה דנן, כך על-פי הדו"ח, חוסר המדיניות לא היה תוצאה של חוסר תכנון, אלא להיפך. בשנה שעברה הבהיר מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר כי כל משרד ממשלתי מוסמך לטפל בהיבטים הנוגעים לזרים בתחום משרדו על-פי שיקול דעתו: "כל אחד מהשרים רשאי לקבוע את מדיניותו כחלק מכלל הנושאים המצויים בטיפולם ובהתאם לסדר העדיפויות שלהם. למשרד ראש הממשלה אין שום יתרון בקביעת אופן הטיפול ברווחה או בבריאות של זרים שאינם ברי הרחקה, כשם שאין הוא קובע מדיניות באשר לטיפול בקבוצות אוכלוסייה אחרות".

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר כי "יש צרכים אמתיים בשטח ומצוקות שאנחנו צריכים לתקן אותם. אנשים סובלים וחייבים להתאים את השירות לאוכלוסיית הזרים. אני קורא לשירותי הרווחה והבריאות להתאים את השירותים לצרכים, לשפה, ולתרבות הייחודים של מבקשי המקלט. כרגע הם סובלים ואין להם מענה".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, אמרה: "בישראל יש פחות או יותר 40 אלף מבקשי מקלט. רק שמונה מהם הוכרו כפליטים בשנים האחרונות. זאת מדיניות מבישה. הדיון היום המחיש את הצורך ההולך וגובר במציאת פתרונות אמתיים במקום פתרונות פלסטר עכשוויים. המחיר שאותו משלמים האזרחים ומבקשי המקלט גבוה מידי. בסופו של דבר, כולם יוצאים מופסדים. לא ייתכן שהמדיניות היא שאין מדיניות. צריך להיות פה שיח בין-משרדי. המצב הבלתי נסבל שבהותרת האוכלוסיות הפגיעות מקרב מבקשי המקלט ללא טיפול של הרשויות חייב להיפסק".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד