בע"ה ח' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

תיעוד נדיר: המחיצה בכותל המערבי לפני 115 שנה

מאבק מול הבריטים, מחיצה אנושית, בקשות מהתורכים ועוד – היסטוריית מאבקים סביב הקמת מחיצה בין גברים לנשים ברחבת הכותל המערבי. "תשובה לנשות הכותל"

  • יח"צ
  • ז' חשון תשע"ז - 07:58 08/11/2016
גודל: א א א
רחבת  הכותל המערבי של הר הבית (הקרן למורשת הכותל)
רחבת הכותל המערבי של הר הבית (הקרן למורשת הכותל)

מאבק הרפורמים נגד ההפרדה בין גברים לנשים ברחבת הכותל המערבי של הר הבית גרר עימותים סוערים. במרכז ליב"ה ביקשו לסקור את תולדות המחיצה בכותל המערבי של הר הבית, אשר היתה דבר לא מובן מאליו שנים רבות בשל גזרות האנגלים והטורקים.

הסיקרו שערכו ב'ליב"ה', הגיע על רקע הטענות החוזרות ונישנות של נשות הכותל ותומכיהם על כך שמחיצה בכותל הומצאה לאחר מלחמת ששת הימים בשל "השתלטות החרדים", מה שכאמור, הופרך כעת.

רחבת הכותל המערבי, כפי שצולמה אז (צילום מסך)

בתמונות שמציג המרכז, אשר צולמו בידי התייר הבריטי הרברט ריקס בשנת ה'תרס"ג (1902), מצולמת תפילת יהודים ברחבה הקטנה דאז, ליד הכותל המערבי של הר הבית. התייר (הנוצרי) צילם את שראו עיניו משני צידי המחיצה בעת תפילת מנחה ליד הכותל. בתמונה נראית בבירור מחיצה, אך כעבור שנים ספורות החל השלטון התורכי להגביל ולאסור שימת מחיצה, תאורה, ספסלים וכסאות בכותל, והדבר הוגדר כ"פקוח נפש" בשל איומים מצד הערבים שטענו בעלות על המקום.

>הירשם עכשיו ותקבל את הכותרות החשובות למייל האישי!<

בשנת ה'תרע"ג (1912) ניסו רבני ירושלים להשפיע על הממשלה בתורכיה להתיר את ההגבלות, אך בשל מלחמת העולם הראשונה שפרצה המהלך נגדע (ע"פ רא"מ לונץ ועוד). עם זאת, במרבית התמונות והסרטונים שצולמו בשנים הבאות, ניכרת הפרדה כל שהיא, אם כי ללא מחיצה, אך גם לא בתערובת גמורה (בדרך כלל בזמן התפילות נשים התרכזו בצד הצפוני, וניתן להציע כמה השערות מדוע דוקא שם).

החל משנת תרפ"ט (1929) נאסר ע"פ החוק הבריטי להעמיד מחיצה, אך רב הכותל הרב אורנשטיין הי"ד נהג לעמוד במקום קבוע בזמן התפילה, ועל ידי כך ליצור 'הפרדה' בין גברים לנשים (ע"פ יומן הכותל, הערות מבן המחבר, עמ' 470). ביום הכיפורים של שנת תרפ"ט הועמדה מחיצה בידי המתפללים, ושוטרים בריטים שהוזעקו למקום הרסו אותה באלימות קשה במהלך התפילה.

בשנת תרצ"א פנה הרב הראשי לישראל הראי"ה קוק לממשלה האנגלית בבקשה לקבוע ב'דבר המלך במועצה' סעיף שיעגן בחוק את ההפרדה בזמני התפילות. אך מחיצה עדיין לא הותרה, והצבתה גבלה בסכנת נפשות. כך נמשך הדבר עד מלחמת ששת הימים עם שחרור העיר העתיקה וחידוש התפילות במקום.

במרכז ליב"ה הזמינו את גלעד קריב, מנכ"ל התנועה "ליהדות מתקדמת", ללמוד קצת את ההיסטוריה וזאת בעקבות מאמרו באתר הארץ בו טען כי "המחיצה המפרידה בין גברים לנשים בכותל הותקנה רק בשנת 1968 במחטף של משרד הדתות".

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


1 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 9 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד