בע"ה י"א אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

דרישה: לחקור פיגועים בהם המחבל לא נורה

"מחבל חייב לדעת שהוא לא ייצא חי מהזירה", כתב עו"ד בן גביר בפנייתו. הדרישה מגיעה לאחר פנייה מארגון 'עדאללה' הדורש לחקור לוחמים שירו במחבלים

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • ב' חשון תשע"ו - 10:04 15/10/2015
גודל: א א א
שוטרים בזירת פיגוע, השבוע (יהודה פרל)
שוטרים בזירת פיגוע, השבוע (יהודה פרל)

בפניה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה, דרש עו"ד איתמר בן גביר לפתוח בחקירה סביב פיגועים וניסיון פיגועים בהם לא פתחו כוחות הבטחון בירי לעבר המחבלים, אירועים שהיוו סכנה מיידית.

"בחודש האחרון רוב רובם של אנשי הביטחון עושים עבודתם נאמנה ומתנהגים בגבורה רבה ומצילים חיי אדם", פתח עו"ד בן גביר את מכתבו. "אולם לצערי ישנם בודדים אשר לא פתחו בירי ולמעשה סיכנו בהתנהגותם אזרחים שעמדו בזירת פיגועים. אני מבקש להפנות אותך לחוק 'לא תעמוד על דם רעך' המחייב הושטת עזרה לאדם עקב אירוע פתאומי המסכן את החיים בסכנה חמורה ומיידית כאשר לאל ידו של אותו איש ביטחון להושיט את העזרה".

המחבלת רק נוטרלה אך לא נורתה למוות. זירת פיגוע דקירה בגבעת התחמושת (הלל מאיר TPS)

עו"ד בן גביר דורש מוינשטיין לפתוח בבדיקות של אירועים בהם לא נפתח ירי והמחבל רק נוטרל. "אין להשלים עם התנהלות כזו, במיוחד כאשר נשקפת סכנה ממשית לחיים ויש לפתוח בחקירה. מחבל שיוצא לפגע וממשיך לאחוז בסכין, חייב לדעת שהוא לא ייצא חי מהזירה. מי שמסכן בסכנה ברורה ומיידית אזרחי ישראל, החוק ברור וצלול ואסור לרחם עליו".

| ארגון 'אדעללה' דורש: לחקור לוחמים שירו לעבר מחבלים

דרישתו של עו"ד בן גביר הגיעה על רקע פנייתו של ארגון 'עדאללה – המרכז לזכויות המיעוט הערבי", שדרשו לפתוח בחקירה מיידית כנגד שוטרים וחיילים שירו במחבלים, אשר חלקם נהרגו וחלקם נפצעו במהלך הפיגועים בשבועות האחרונים.

"בעת האחרונה אנו עדים לאירועי ירי ומקרי אלימות רבים המבוצעים על ידי כוחות המשטרה כלפי פלסטינים. עדויות רבות הצטברו שמהן עולה באופן חד-משמעי כי אותם פלסטינים לא היוו סכנה מיידית לחיי הסובבים אותם לרבות לאנשי כוחות המשטרה בעת ביצוע הירי", נטען במכתב שנחתם בידי עורכת הדין מונא חדאד.

במכתב מצוינים שלושה אירועים. האירוע הראשון הוא ניסיון פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בעפולה בסוף השבוע האחרון. המחבלת, כבת 30 מנצרת, ניסתה לדקור עוברים ושבים ולאחר מכן גם שוטרים ולבסוף נורתה ונפצעה באורח בינוני. "הסרטונים מעידים באופן ברור, כי לא נשקפה כל סכנת חיים מיידית וממשית לאנשי המשטרה המצדיקה את הירי. בנוסף לכך, הירי בוצע מטווח מאוד קצר המצביע על כוונה להרוג", אמרו בעדאללה. יש לציין כי בתיעוד האירוע נראה כיצד לוחמי מג"ב חוששים במשך זמן רב לירות לעבר המחבלת, ורק בהמשך, כשניסתה לדקור שוב, ירו לעברה. מדוברות המשטר בצפון נמסר אז, כי המחבלת "סיכנה בצורה ממשית באיומי סכין לובשי מדים בתחנה המרכזית ונורתה".

אירוע נוסף הוא פיגוע הדקירה בפסגת זאב. שני ערבים מבית חנינא דקרו שני נערים יהודים ברחוב השישה עשר בפסגת זאת בתחילת השבוע הנוכחי. נער כבן 13 נפצע אנוש וצעיר כבן 25 נפצע באורח קשה. אחד המחבלים, כבן 17, נפגע מכלי רכב ונהרג ואילו השני, כבן 13, נורה בידי שוטרים ונפצע. כעת, הוא עדין מאושפז בטיפול רפואי בירושלים. לגבי אירוע זה טוענים בעדאללה, כי בוצע ירי לא מוצדק לעבר המחבל הצעיר, שרץ לעבר השוטרים עם סכין שלופה.

ביום ראשון לפני כשבוע וחצי, דקר ערבי כבן 19 מעיסוויא את משה מלכה, צעיר יהודי כבן 15 מירושלים. המחבל נורה למוות בידי שוטרים מיד לאחר מכן. גם לגבי אירוע זה טוענים בעדאללה, כי הירי בוצע בעקבות קריאות של עוברים ושבים לירות לעבר המחבל, אך "מבלי שנשקפה סכנת חיים מיידית וממשית המצדיקה ירי והרג".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 8 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד