בע"ה י"א אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"החלטה אומללה של בית המשפט"

האם הכרעת בג"ץ בנושא טבילת גרים רפורמיים מבשרת על עתידן של עתירות דומות?

  • אורי קירשנבום
  • ו' אדר תשע"ו - 14:09 15/02/2016
גודל: א א א
(תמר הירדני)
(תמר הירדני)

בג"ץ הכריע בשבוע שעבר כי טבילת גוים כחלק מהליך גיור המתבצע דרך תנועות רפורמיות תוכל להתבצע במקוואות של המדינה בדיוק כמו טבילה במסגרת גיור אורתודוקסית.

הדיון בבג"ץ התקיים בעקבות ערעור שהגישו תנועות רפורמיות על החלטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע לפיו אין לחייב את המקוואות לאפשר טבילה במסגרת גיור רפורמי.

בג"ץ קבע כי יש לאפשר זאת, לרבות כל האלמנטים הקשורים בטקס, כמו למשל נוכחות של אנשי דת רפורמיים וכן הלאה. המדינה טענה מנגד כי מסגרת הגיורים הרפורמית היא איננה הליך ממוסד המוכר במדינה ולכן אין לחייב את המקוואות, באשר הן מתוקצבות מכספי המדינה, לשרת את הרפורמים בהליכי גיור.

מדובר בהחלטה תקדימית, שכן בכך בג"ץ למעשה ביטל את הבלעדיות שנהגה עד היום בכל הנוגע להתנהלות שירותי הדת היהודיים. אם עד היום הרבנות הראשית הייתה הסמכות הבלעדית לקביעת הנהלים במקוואות ובשאר המוסדות המעניקים שירותי דת, הרי שבג"ץ כרסם כעת באופן דרמטי בסמכות הזו. ייתכן ואנו צפויים לראות החלטות דומות בנוגע לסוגיות שעולות על הפרק מעת לעת, תוך הישענות על ההכרעה הנוכחית. ברקע ישנם, למשל, עתירות של ארגוני נשים שמבקשות לטבול ללא נוכחות בלנית בחדר, דבר שברוב המועצות הדתיות בארץ לא מאפשרים.

הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, הגיב בחריפות להחלטת בג"ץ: "החלטתו האומללה של בית המשפט לאפשר לרפורמים ולקונסרבטיבים לטבול במקוואות שמיועדים לכלל הציבור היא שערורייתית. הרפורמים עושים שימוש בהלכה לצרכיהם רק כאשר נוח להם וחותרים תחת זהותה היהודית של מדינת ישראל. בית המשפט לא יכול בידו האחת להשביע את רצונו של קומץ זעיר ובידו השניה לפגוע פגיעה אנושה ברבבות יהודים שמעוניינים בחיים יהודיים על פי ההלכה ובהמשך שמירת זהותה היהודית האמיתית של המדינה".

כך או כך, אחרי ההחלטה להשקיע עשרות מליוני שקלים בהקמת רחבת תפילה לרפורמים בכותל המערבי, נראה שמדובר ברצף הישגים עבור הקהילה שעובדת קשה לרשום הישגים מול היהדות האורתודוקסית.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 8 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד