בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

השאלות הקשות בנוגע לעובדות כתב האישום

הסתירות הרבות העולות כנגד כתב האישום של עמירם בן אוליאל, לפיו הוא לבדו ביצע את ההצתה בדומא, מחזקות את ההערכה כי השחזור שביצע אינו תואם את שארע באותו לילה בדומא וכן את התיאוריה המצביעה על שותפות של "שמפניה" בפעולת ההצתה

  • כ"ב טבת תשע"ו - 21:37 03/01/2016
גודל: א א א

עו"ד איתמר בן גביר, המייצג את עמירם בן אוליאל, מי שנאשם ברצח שלושת בני משפחת דוואבשה באירוע ההצתה בכפר דומא, טוען כל העת כי מרשו הודה במיוחס לו בעקבות לחץ ועינויים שנקטו חוקרי השב"כ כלפיו. לדבריו מרשו הוא חף מפשע.

סתירות בקשר לסיפור העובדות בכתב האישום צצות שוב ושוב. תיאור אירוע ההצתה נסתר מעדויות רבות של ערביי הכפר דומא כמו גם מדבריהם של ראשי מערכת הביטחון וגורמים בשב"כ לאורך החודשים שעברו מאז ההצתה.

| חולייה או מצית בודד?

התמיהה המרכזית בנוגע לסיפור העובדות בכתב האישום היא התיאור של בן אוליאל כאדם היחיד שביצע את ההצתה, היחיד שנכנס לכפר דומא לבצע את שתכנן, כך על פי כתב האישום.

הנה ציטוט מהודעת הפרקליטות באשר לעובדות כתב האישום: "כשהגיע לפאתי הכפר דומא קשר את חולצתו סביב ראשו על מנת להסתיר את פניו ועטה הכפפות על ידיו. על מנת להגביר את הפגיעה ולהבטיח כי הבית שיצית אינו נטוש, חיפש בן-אוליאל בית בעל סממנים המעידים כי הוא מיושב.תחילה, הוא ריסס כתובות 'נקמה' ו'יחי המלך המשיח' על קירות בית דו-קומתי השייך למאמון דוואבשה, ואז השליך בקבוק תבערה דרך חלון הבית בכוונה להמית את יושביו. הבית, שהיה ריק מאדם, עלה באש. מיד בהמשך פנה בן-אוליאל לעבר ביתם של סעד ורהאם דוואבשה כשבידו בקבוק התבערה השני. לאחר שניסה לפתוח שני חלונות ללא הצלחה, פתח את חלון חדר השינה בו לנו באותה עת בני המשפחה, הדליק את בקבוק התבערה השני, השליכו לעבר החלון ונמלט בריצה".

שימו לב לרשימת הפעולות הארוכה שביצע בן אוליאל על פי הנאמר בכתב האישום: ריסס כתובות על שני קירות שונים בחצר בית אחד, השליך בקבוק תבערה לתוך הבית, עבר לבית שני שם ניסה לפתוח שני חלונות ללא הצלחה ורק את החלון השלישי הוא הצליח לפתוח - דרכו השליך את בקבוק התבערה. מדובר ברשימה ארוכה של פעולות שקשה מאוד להאמים שבוצעו על ידי אדם אחד שמנסה לפעול בחשאי ללא שייתפס, בלב כפר ערבי עוין.

| עדי ראייה: שניים או ארבעה חברים בחולייה

אך לא רק שאלה הגיונית נצבת כנגד תיאור העובדות שהזכרנו: כל העדויות שהגיעו מערביי הכפר דיברו על כמה אנשים שבצעו את ההצתה. תא"ל מוטי אלמוז, דובר צה"ל, אמר לאחר אירוע ההצתה כי מדובר בשני רעולי פנים שהגיעו לבית השני והשליכו בקבוק תבערה לתוכו.

באתר וואלה, צוטט לאחר האירוע בן משפחה של ההרוגים: "הבחנו בארבעה מתנחלים שנמלטו מהמקום. תושבי הכפר ניסו לרדוף אחריהם אך הם נמלטו לכיוון מעלה אפרים".

עוד מוואלה: מוחמד דרוואיש, שכן של משפחת דוואבשה, סיפר כי הוא רץ לזירה לאחר שבנו סיפר לו כי יש שריפה בבית משפחת דוואבשה. לדבריו הם ראו שני רעולי פנים - אחד שעומד בסמוך לתינוק שעלה באש והשני עמד בסמוך לאם ריהאם כשנשרפה. ציטוט דומה הובא גם על ידי עמירה הס בעיתון 'הארץ'. נציין כי גם היום טען השכן בראיון לחדשות ערוץ 1 כי שני רעולי פנים ביצעו את ההצתה.

ראיות לכך שההצתה בוצעה על ידי כמה אנשים ניתן לראות גם בדיווחים של אנשי ביטחון באזור באותו הלילה. בדו"ח של דיווחי הביטחון באזור מאותו הלילה אשר הגיע לקול היהודי יש דיווח משעה 4:03 על כך ש"מתיישבים הולכים מהצד הצפוני של דומא ליישוב עדי עד" - גם כאן מדובר על כמה אנשים שחזרו מהכפר.

למעשה, אין שום ממצא או עדות שמאששת את עובדות כתב האישום לפיהן אדם אחד בלבד השתתף בהצתה. כל העדויות שפורסמו בכלי התקשורת, כולל דיבורים כאלה ואחרים של שר הביטחון או "גורמי ביטחון" בחודשים האחרונים, הצביעו על חוליה של כמה אנשים שבצעה את ההצתה. בניגוד גמור לעובדות כתב האישום.

| האם הופעלה שמפניה באירוע ההצתה?

בראיות, לכאורה, על כך שיותר מאדם אחד השתתף בהצתה יש משמעות משפטית מובהקת. אם אכן יוכח שיותר מאדם אחד ביצע את ההצתה הרי שהדברים יעמדו בסתירה להודאה של בן אוליאל ויחזקו את הכיוון כי הודאתו הייתה הודאת שווא שנגבתה בניגוד לרצונו.

אך מלבד ההיבט המשפטי בנוגע לקבילות ההודאה של בן אוליאל, הדברים מחזקים תיאוריות שהולכות ותופסות תאוצה בקרב הציבור על כך שבאירוע ההצתה בדומא היה שותף סוכן שב"כ, "שמפניה".

העובדה שכתב האישום מתייחס אך ורק לנאשם אחד בעוד שישנן ראיות רבות, כאמור, לכך שהיו כמה משתתפים בהצתה מאששות את התיאוריה על קיומו של סוכן מדיח שפעל כחלק מהחוליה שביצעה את ההצתה.

כאן ראוי להזכיר את הסערה שעורר חבר הכנסת הערבי, באסל גטאס, לפני כחודש במליאת הכנסת כאשר הגיש שאילתא בפני השר ישראל כץ. בזמן שהפרשה הייתה לוטה בערפל של צו איסור פרסום מוחלט, שאל גטאס את השר כץ במליאת הכנסת: "האם הפרשה הבטחונית שהתפרסם שהיא בדרך לפיתרון בימים האחרונים היא פרשת... (כאן הושתקו המילים: רצח בני משפחת דוואבשה)? והאם נכון, כפי שהתפרסם היום במקורות בחו"ל, שהשב"כ לא מגיש כתבי אישום לא בכדי לכסות על מקורות מודעיניים שלו אלא בכדי לכסות על... (כשלונות שלו. א.ק.) ולא לחשוף פרשת אבישי רביב חדשה?".

העובדה שהשב"כ נלחם בכל כוחו בשביל שפרטי חקירת ההצתה לא ייחשפו תומכת בתיאוריה הזו. במקביל להגשת כתבי האישום היום, הגישה הפרקליטות בקשה מיוחדת מבית המשפט שלא ייאלץ אותה לחשוף את שיטות החקירה ששימשו את השב"כ בפרשה וכן לאסור על פרסום שיטות אלה בכלי התקשורת.

גורמים שונים טענו היום באוזנינו כי לא רק הרצון להסתיר מעיני הציבור את העינויים שהופעלו כנגד העצורים עומדים ביסוד הבקשה, אלא הרצון להימנע מחשיפת "גורמים מודיעיניים" כאלה ואחרים.

באתר האינטרנט של עיתון "מעריב" פורסמה הערב ידיעה על כך שגורם בשב"כ מעריך כי ייתכן וחקירת ההצתה בדומא אכן לא העלתה את התמונה המלאה באשר למה שארע. לדברי הגורם האלמוני, ייתכן וההצתה בוצעה על ידי כמה אנשים שטרם נתפסו. ייתכן וניתן לראות בדברים הללו הכנה להדיפה של הטענות שהעלנו כאן, בבחינת "מקדים תרופה למכה".

תגובות (7) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד