בע"ה י"א אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"העמדה לדין תגביר ההזדהות עם מחברי הספר"

המדינה נימקה לבג"ץ מדוע לא יועמדו לדין מחברי תורת המלך. בין השאר: הספר עוסק בדיני מלחמה ונשען על ציטוטים ממקורות הלכתיים

  • אלחנן גרונר, הקול היהודי
  • כ"ו ניסן תשע"ה - 22:30 15/04/2015
גודל: א א א

שופטי בג"ץ קיימו היום (ד') דיון בעתירת ארגון שמאל קיצוני הדורש להעמיד לדין את מחברי הספר תורת המלך והרבנים שנתנו הסכמות לספר.

בדיון הוצגו נימוקי פרקליטות המדינה לכך שאין להעמיד את הרבנים לדין, משום שהתוכן הכתוב בספר אינו עולה לכדי עבירה פלילית כלשהיא.

העתירה הוגשה בידי עמותת י"ב בחשון המיוצגת בידי המרכז הרפורמי. בעתירה נדרש להעמיד לדין את הרב יצחק שפירא והרב יוסף אליצור מחברי הספר 'תורת המלך', וכן את הרב יצחק גינזבורג והרב דב ליאור שנתנו הסכמות לספר.

בנימוקי הפרקליטות נכתב כי היועץ המשפטי לממשלה סובר כי "הספר ראוי לגינוי והוקעה במישור הציבורי", אך לא ניתן להעמיד את מחבריו לדין פלילי.

בין הנימוקים לכך נכתב כי הספר עוסק בבירור הלכתי וכי חלק ניכר ממנו עוסק ב"ציטוט מתוך כתבי דת", דבר המצריך לדברי הפרקליטות "לרסן" עוד יותר את השימוש בהליך הפלילי.

בנוסף מסבירים בפרקליטות המדינה כי הספר אינו עולה כדי הסתה לגזענות שכן הוא עוסק בגויים בכלל ולאו דווקא בערבים. "ביחס להקשר העיקרי בספר בו מופיעות האמירות הקשות והבעייתיות יותר – הוא הסיטואציה המלחמתית – יקשה להוכיח ברמה הנדרשת בפלילים כי האמירות בספר נובעות מהשיוך הגזעי ולא מעצם הסיטואציה המלחמתית, וכי אמירות אלו אינן מכוונות גם ביחס לציבור אחר, (למשל אויב שאינו ערבי)", כתבו בפרקליטות.

בנוסף טוענת המדינה כי בספר מופיעות סיטואציות ברמה כללית ומופשטת ואין בו חיבור לפעולה אלימה שיש לבצע הלכה למעשה. עוד מסבירים בפרקליטות כי לאחר שקראו את הספר ובחנו את כל חומרי החקירה עולה כי עמדת מחברי הספר היא שהכתוב בו מתייחס לדרך הפעולה והמדיניות בה צריכה לפעול המדינה ולא ליכולת הפעולה של אדם פרטי.

סעיף מעניין בתשובת המדינה הוא נושא עליית הספר לכותרות ולשיח הציבורי. העותרים דרשו כי המשטרה תחרים את כל העותקים של הספר, המפוזרים באלפי בתים ובתי מדרש במדינת ישראל. המדינה מצדה טענה כי דווקא שימוש בכלי פלילי למניעת הפצת הספר מגביר את האהדה הציבורית לספר ומחבריו.

"במענה לטענות העותרים לפיהן הכלי הפלילי הוא שיביא להגבלת תפוצתו של הספר והתהודה ממנה הוא נהנה, דומה שודאי כיום, בחלוף זמן ממושך, הרי שדווקא העמדה לדין היא שתשיב את הספר למוקד השיח הציבורי, תגביר את החשיפה לספר ותכניו, ותגביר את ההזדהות עם מחבריו, בעוד דווקא באמצעות הימנעות מאכיפה פלילית, לא יזכו הספר ומחבריו לתהודה ציבורית נוספת", כתבו בפרקליטות.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 8 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד