בע"ה כ"ד אלול תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"להעז לדבר" - עשרות נערים במפגש היכרות עם "דרך חיים"

בשבוע שעבר הגיעו עשרות נערים למפגש היכרות ראשון של בני נוער עם תנועת 'דרך חיים' שנערך בירושלים. "בכנס היתה אוירה מרוממת ושמחה שמזה נהניתי במיוחד. לתנועת דרך חיים יש חזון גדול והיא מהווה קול די בודד, אם הם יצליחו זה יהיה הישג רציני"

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • כ"ט ניסן תשע"ג - 22:53 09/04/2013
גודל: א א א

בשבוע שעבר הגיעו עשרות נערים למפגש היכרות ראשון של בני נוער עם תנועת 'דרך חיים' שנערך בירושלים. "בכנס היתה אוירה מרוממת ושמחה שמזה נהניתי במיוחד. לתנועת דרך חיים יש חזון גדול והיא מהווה קול די בודד, אם הם יצליחו זה יהיה הישג רציני" 

ביום רביעי האחרון התכנסו עשרות נערים בישיבת המאירי בירושלים, במפגש היכרות ראשון של בני נוער עם תנועת 'דרך חיים'. הכנס בא בעקבות פניה מצד צעירים רבים שבקשו לשמוע על התנועה ועל הדרכים בהן ניתן להשתלב בפעילות.

"האמת שהופתעתי מההיענות הרבה", אומר בשיחה עם הקול היהודי יוסף פריסמן, פעיל ב'דרך חיים' שארגן את הכנס בהתראה די קצרה. "הגיעו כחמישים בני נוער מלמעלה מ-10 ישיבות שונות, למרות שחלקם קיבלו הודעה על הכנס רק שעות ספורות לפני שהחל".

"אני מרגיש שתנועת דרך חיים מחזירה את המילה יהודי למרחב הציבורי", מסביר פריסמן את הרקע לכינוס. "הרגשתי שיש הרבה רצון מצד חבר'ה לצאת לפעילות, ומצד שני את הצורך שיש בשטח לפעילות שכזו. חסרה פעילות בנושא עבודה עברית, בנושא התבוללות. היום, לדוגמה, אין בלוד בית ספר לתלמידים יהודים. מי שלא שולח לחינוך הדתי, אין לו לאן לשלוח את הילד ללמוד מבלי לחשוש שהבת שלו תחזור הביתה עם חבר ערבי שהכירה בכיתה".

לא רק מההיענות להגיע לכנס הופתע פריסמן, אלא גם מהנכונות לצאת לפעול. "בימים שעברו מאז הכנס, פנו אלי מספר נערים, חלקם כלל אפילו לא היו בכינוס, שהביעו נכונות לצאת ולפעול בנושאים של זהות יהודית. האנשים התחברו לנושא, והרגישו שכל מי שפועל דרך הממסד הקיים לא מסוגל לפעול בנושא הזה. שכל ההשתלבות הרצינית בפוליטיקה לא תענה על המצוקה של ההתבוללות והזהות היהודית".

גם בהבדלה יש בשמים

\
r\n[caption id="attachment_61071" align="alignleft" width="240" caption="העיקר זה להתחיל לדבר. הרב יצחק שפירא"]

הכינוס, שהתנהל באווירה של התוועדות חסידית, נפתח כנהוג במספר ניגונים, שלאחריהם פתח הרב יצחק שפירא, החבר בוועדת ההקמה של התנועה, בשיחה על החשיבות שביכולת לדבר ללא חשש. לדבריו, זאת הבעיה הגדולה כיום, שלא מדברים על הבעיות וכך נוצר מצב בו יש טשטוש מכוון של ההבדלה בין ישראל לעמים. הרב הדגיש את הצורך להציף את הנושא בצורה ממותקת, וציין כי גם בהבדלה, אנו מביאים בשמים "כדי שיהיה ריח נעים". לדבריו, הססמה "יהודים אוהבים יהודים" היא אחת הדרכים לכך.

לדבריו של הרב שפירא, העיקר הוא שכל אחד באזורו יתחיל להציף את השאלות סביב הבעיות הקיימות. "גם אם לא תצליחו לשכנע, ולא תראו פירות מיידים, עצם המוכנות לדבר על הנושאים הללו היא התקדמות", אמר הרב שפירא. הרב הביא את המשקל שיש לתקשורת בקביעת סדר היום, כדוגמה לחשיבות של הדיבורים. "אם הרבה יהודים ידברו על ההבדלה בין יהודי לגוי, אז זה יהיה חשוב", אמר.

לאחר מכן הציג שמואלי שפירא, מהנהלת התנועה, את המבנה הארגוני של התנועה, המשלבת בין נשיא - בעל זכות וטו - לרוב דעות, ואת הרצון בפתיחת סניפים ברחבי הארץ.

לאחר סבב של שאלות ותשובות שעסקו בגבולות של דיבור ופעילות שקשה לאנשים לקבל, ובאפשרות לפעול ללא תמיכה ציבורית גדולה בשלב ראשון, נערכה שיחה נוספת בהשתתפות אריאל ואלחנן גרונר, מאתר ה'קול היהודי'. בשיחה הם סקרו את מטרות האתר ופעילותו, ואת הרצון כי האתר ישמש כלי לחיבור וקשר בין היהודים. בנוסף הודגש כי האתר משמש כשופר של הציבור, וכי ביכולתו של כל אחד לסייע בהעברת ידיעות, צילומים ונושאים מעניינים.

נריה אופן, שהוביל לאחרונה את פעילות התנועה בקמפיין "יהודים אוהבים יהודים", פרט את התכנית להמשך הפעילות בנושא, וסיפר על הפרוייקט החדש של מוקד עבודה עברית, שמפרסם כעת לוח עם מאות בתי עסק בעבודה עברית, שיחולק בתפוצה רחבה.

עו"ד אורי ציפורי מהנהלת התנועה דיבר בקצרה על היותה של המדינה מקובעת בעקרון השיוויון, עקרון הנוגד מהותית את תפישתנו כעם נבדל, ומשה הלר, מתנועת "מתגייסים באמונה", חתם את האירוע כשדיבר על היכולת של כל אחד לפעול במניפת אפשרויות במסגרת תהליך המיון והגיוס.

קול בודד בשטח

"שמעתי על תנועת דרך חיים ורציתי לדעת עליה יותר ולכן הגעתי לכנס", סיפר לקול היהודי עמיחי שילה, תושב קרני שומרון שהשתתף בכינוס. "בכנס היתה אוירה מרוממת ושמחה שמזה נהניתי במיוחד. אני חושב שלמדתי שלתנועת דרך חיים יש חזון גדול ולדעתי כדאי מאוד לעזור לה להצליח. אם הם יצליחו זה יהיה הישג רציני".

"נגעו בי החזון של עבודה עברית, הנושא של מניעת התבוללות והנושא של הדיבור המשוחרר על כל מה שאנחנו חושבים ומה שאנחנו רוצים שיהיה. אלו נושאים שחשובים לי". לדבריו של עמיחי, הלומד בכיתה י"ב בישיבת 'בני צבי', מדובר בנושאים שלא מדברים עליהם בדרך כלל. "זה די קול בודד ברמה הציבורית. אנשים מפחדים לדבר על זה או לא רוצים לדבר או שהנושאים הללו לא חשובים להם".

גם התגובות שקיבל יוסף בעקבות הכנס היו חמות. "רוב מי שדיברתי איתו התלהב מאוד מהכינוס ומבין שצריך לפעול על הנושאים האלה. הרב איציק שפירא דיבר על החשיבות של הדברים הללו וזה שינה לאנשים את כיוון המחשבה".

ליוסף, שיצא מעודד מהכנס, ישנם תכניות לפעולה כבר בזמן הקרוב. "בנוסף לפעולות של פרוייקט יהודים אוהבים יהודים במסגרתו הודבקו למעלה מחמשת אלפים סטיקרים, ופעולות נגד התבוללות, אנחנו מתכננים כרגע לעשות צעדה בכיכר ציון, לאור העובדה שלמקום מגיעים הרבה ערבים שמטרידים נערות יהודיות. יש תכנית לצעדות דומות גם בערים נוספות".

"ההרגשה שיצאתי איתה היא, שסוף סוף יש מישהו שאכפת לו שלא יזרקו את ארץ ישראל לאנשים שלא הולכים עם התורה", אומר לסיום נער נוסף מישיבת מצפה יריחו, שהשתתף בכינוס. "הנושא של התבוללות שמנסים כמה שיותר לעזור ליהודיות ולעזור לשכונות שמתמלאות בערבים. לפי דעתי זה משהו חדש ואני לא מכיר עוד מקומות שמדברים על כאלה דברים".

תגובות (4) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


4 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון