בע"ה א' חשון תשפ"ה
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מי בראש?

הרב יצחק שפירא

אחד מי יודע? בכל מבנה שלטוני נמצא בסופו של דבר דמות אחת שמנהיגה את המערכת, מלך נשיא או ראש ממשלה. מהיכן נובע הצורך בדמות והאם אפשר אחרת? מאמר שמיני בסדרה

האם אפשר לבנות מערכת ללא ראש? בתורה נכתב "שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ", אדם אחד העומד בראש המדינה-ממלכה. אך לא רק בשלטון מלוכני, אלא בכל צורות הממשל)...

להמשך קריאה >>

זכויות המלך

הרב יצחק שפירא

מי עובד אצל מי, המלך אצל העם, או העם אצל המלך? אם אכן המלך בא לשרת את העם, מהו ההסבר לכח הרב שהוא מחזיק ולכבוד שכולם חייבים לו, עד כדי מיתה? מאמר שביעי בסדרה

מהו מקור הסמכות של המלך? מקובל לחשוב שבמשטר מלוכני המלך הוא הריבון היחיד. אבל, כפי שראינו מאמר הקודם, שלטון מלך לפי התורה איננו כזה. המלך ממונה כדי לד)...

להמשך קריאה >>

מי כאן הריבון?

הרב יצחק שפירא

בצורת השלטון הדמוקרטית מודגש כי סמכות המשטר נובעת מהעם. האם שלטון מלוכני נוכע גם הוא מכוחו של העם? אם כן, איך יוסברו כוחו וסמכותו של המלך בנוגע לעם? מאמר שישי בסדרה

במאמרים הקודמים ראינו שכוחו של השלטון נובע בעיקרו מהציבור עצמו: מהלכות שכנים, דרך תקנות העיר ועד סמכות השלטון להוציא למלחמה – הכל הוא ביטוי לשות)...

להמשך קריאה >>

מוראה של מלכות

הרב יצחק שפירא

מהי סמכות השלטון להכריז על גיוס חובה? ומדוע בכלל "דינא דמלכותא דינא"? נדבך נוסף בהשקפה הלכתית על המרחב הציבורי. מאמר חמישי בסדרה

האם ניתן להכריח את האזרחים להתגייס לצבא ולצאת למלחמה? עקרונית, ודאי שכן. כך פוסק הרמב"ם שהמלך יכול לכפות את העם לצאת ל"מלחמת מצוה", כמו מלחמת הגנה מהא)...

להמשך קריאה >>

סמכות הרבים על היחיד

הרב יצחק שפירא

מהו כוחה של הרשות המקומית להטיל קנסות על תושבים? העובדה ש"כך כולם עושים" אינה מספיקה. מהו מקור הסמכות של הרשות להטיל חיוב ממוני על היחיד – מאמר רביעי בסדרה

במאמרים הקודמים ראינו שהצורך המשותף מחייב את הנוגעים בדבר להשתתף בפתרונו. ראינו גם שהרכוש המשותף מחייב את כולם להשתתף בהוצאות התחזוקה המקובלת, כמו שיפ)...

להמשך קריאה >>

שכן טוב

הרב יצחק שפירא

מדוע צריך לשלם לועד הבית על תיקונים בחדר המדרגות? צעד נוסף בהשקפת העולם ההלכתית על המרחב הציבורי. מאמר שלישי בסדרה

בפעמים הקודמות ראינו את העיקרון ההלכתי שעצם הצורך המשותף מחייב את כולם להשתתף בהוצאות לפתרון הבעיה, כמו אנשי שיירה הצריכים לשכור מורה דרך. אך חיוב זה )...

להמשך קריאה >>

בין אדם לחֶבְרָה: בדרך הישר והטוב

הרב יצחק שפירא

בניית חברה מתוקנת עוברת דרך יחסים תקינים ואמינים בין הפרטים המרכיבים את החברה. מה קורה שפרט אחד מנסה להרוויח 'על חשבון' השני מבלי 'לשבור את הכלים? • בין אדם לחברה – מאמר שני בסדרה

סיפור: שעת לילה מאוחרת, קר וגשום. שני רכבים תקועים אי-שם בכביש נידח. לאחר שאינם מצליחים לתקן את התקלה בכוחות עצמם, ומתברר שלשניהם אין ביטוח גרירה, ראו)...

להמשך קריאה >>

בין אדם לחֶבְרָה

הרב יצחק שפירא

מהיכן נובעת מחויבותו של היחיד לסדרי החברה והשלטון? השקפת עולם הלכתית על המרחב הציבורי • מאמר ראשון בסדרה

האדם אינו חי לבדו. יש משפחה וחברים, ויש גם קהילה, עיר ומדינה. במעגלים אלו מתנהלים יחסי גומלין ומערכת של חיובים הדדיים. זהו תחום נרחב בתורה ובהלכה, אלי)...

להמשך קריאה >>

מלכות ומלך – הצורך והערך

הרב יצחק שפירא

השלטון הדמוקרטי משליט סדר חברתי ומונע אנרכיה. שלטון המלך לעומתו, מרומם את מציאות ההנהגה ומהווה קריאת כיוון עבור העם והחברה כולה – קריאת כיוון כלפי מי שאמר והיה העולם

בפעם הקודמת ראינו שצורת ההתנהלות בתנועת החסידות דומה, במדה רבה, לשלטון המלך. במקביל, זקפנו לזכות התנועה הציונית את החייאת השאיפה לשלטון-עצמי של העם הי)...

להמשך קריאה >>

מקבילים נפגשים • מלכות ישראל

הרב יצחק שפירא

על מנת לקבל ציור של שלטון מלוכני הקרוב לימינו, אין צורך להפליג ולשוטט בין סוגי המונרכיות השונות הקיימות בעולם. העולם החסידי, ובעקבותיו שאר העולם היהודי, השכילו לבנות בזעיר אנפין מודל מלוכני שכזה. בין חסידות לממלכתיות

הפעם נלמד שיעור קצר בהיסטוריה. אך נפתח בתקציר המאמר הקודם: עסקנו בשתי שיטות ממשל בתורה, שלטון המלך ושלטון העם. מינוי מלך הוא מצוה בתורה, אבל במקביל יש)...

להמשך קריאה >>

מלך ושלטון העם – הילכו יחדו?

הרב יצחק שפירא

שתי שיטות הממשל המוזכרות בכותרת קיימות בתורה. על המלך כתוב בפירוש בתורה, "שום תשים עליך מלך". גם שלטון העם מעוגן בהלכה ובמסורת ישראל, כפי שנראה כעת. אך הילכו שניהם יחדו?

היכן נמצא ביהדות שלטון העם? ובכן, גם לאחר שנפסקה המלכות בעם ישראל, התקיים במשך כל הדורות שלטון עצמי מסוים, לפחות בתוך מסגרת הקהילה היהודית. מנהיגי הצי)...

להמשך קריאה >>

מלכות ברצון

הרב יצחק שפירא

המערכת הדמוקרטית מאפשרת לנו לבחור רק אחרי ההכרח בשלטון שימנע אנרכיה. האם בכוחה להחליף את מלכות ישראל? מה המלכות נותנת לנו יותר?

במערכת הבחירות שחלפה, כמו בכל מערכת בחירות, מעודדים ראשי המדינה את האזרחים לממש את זכותם הדמוקרטית ולהצביע בבחירות לכנסת. לכאורה, השיטה הדמוקרטית במיט)...

להמשך קריאה >>

לקראת הבחירות: לחדש את המלוכה

הרב יצחק שפירא

בחירת מלך בידי עם ישראל יכולה להיות קבלת מוסכמה חברתית – בדומה למלך גוי, או לאידך גיסא, גילוי הבחירה של ה' בדוד ובזרעו • מאמר שלישי בסדרה

במאמרים הקודמים עסקנו בשאלה איך בוחרים את המלך, וראינו שיש כמה אפשרויות מיהו "הגוף הבוחר". אך מהי משמעות הבחירה, לשם מה צריך לבחור? לכאורה התשובה פשוט)...

להמשך קריאה >>

הגוף הבוחר את המלך

הרב יצחק שפירא

איך בוחרים את ראש המדינה, כמו בישראל או כמו באמריקה? בתורה יש מערכת יחסים מורכבת בין המלך והבוחרים השונים. מאמר שני בסדרה

היום קיימת חלוקה בין דמוקרטיה נשיאותית, בה העם בוחר ישירות את ראש המדינה (כמו בארה"ב), ובין דמוקרטיה פרלמנטרית, בה העם בוחר את נציגיו בפרלמנט והם בוחר)...

להמשך קריאה >>

מערכת בחירות למלך

הרב יצחק שפירא

שוב תקופת בחירות ושוב עולים הטיעונים בעד ונגד שינוי שיטת ממשל. אז מה עם שיטת הממשל המלוכנית, האם זה שייך בימינו? ואיך בכלל מיישמים אותה בהעדר נבואה בעם ישראל? בחירות למלוכה?

בתקופת בחירות ניתן לשמוע, בין שלל הסיסמאות, גם אמירות על שינוי שיטת הממשל. מפלגה פלונית מבטיחה לפעול לשינוי השיטה בנקודה אחת, ומפלגה שניה מדברת על שינ)...

להמשך קריאה >>

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 7 מהשבוע האחרון

תוכן פירסומי